برونگراها، درونگراها و کسب‌وکار

برونگراها، درونگراها و کسب‌وکار

کارل گوستاو یونگ، روان‌شناس مشهور سوئیسی است. او در سال ۱۹۶۰ میلادی، دو مفهوم برونگرایی (Extroversion) و درونگرایی (Introversion) را به‌عنوان شاکله اصلی شخصیت افراد مطرح کرد. یونگ این دو ویژگی را بر مبنای منبعی دسته‌بندی کرد که افراد از آن انرژی می‌گیرند. بر این اساس، برونگراها افرادی هستند که از طریق شرکت در فعالیت‌های اجتماعی و ارتباط با دیگران انرژی می‌‌گیرند. در مقابل، درونگرایان برای تأمین انرژی موردنیاز خود به سکوت و تنهایی احتیاج دارند. یونگ در تحقیقات خود دریافت که این دو مفهوم، مطلق نیستند بلکه مانند دو سرِ یک طیف هستند. افراد می‌توانند در سراسر این دو طیف قرار بگیرند؛ یعنی برونگراها حتماً برخی ویژگی‌های درونگرایی را هم در خود دارند و برعکس.
در ادامه، با این ویژگی‌ها آشنا می‌شویم.

برونگرایی

برونگراها با خصوصیاتی مانند خوش‌مشربی، تفریح با دوستان، و حضور مداوم و خستگی‌ناپذیر در فعالیت‌ها شناخته می‌شوند. روان‌شناسان در طی سال‌ها مطالعه، ویژگی‌های این گروه از افراد را شناسایی کرده‌اند. در ادامه، ۸ مورد از مهم‌ترین ویژگی‌های برونگرایی را معرفی می‌کنیم. با بررسی این ویژگی‌ها در خودتان، می‌توانید به برونگرایی یا درون‌گرایی خودتان پی ببرید.

۱. تمایل زیادی به برقراری ارتباط با دیگران دارند

افراد با خصلت‌های برونگرایی، عاشق جلب‌ِتوجه و گسترش شبکه ارتباطی خود هستند. آن‌ها در مشاغلی موفق‌ترند که نیاز به تعامل بالا با دیگران دارد. این افراد از تعامل با افراد غریبه نمی‌ترسند و نگران موقعیت‌های ناشناخته و آشنایی با افراد جدید نیستند.

۲٫ از سکوت و تنهایی بیزارند

درونگرایان پس از یک جلسه جدی یا فعالیت اجتماعی باید به پیله سکوت خود بازگردند تا انرژی‌شان را بازیابند؛ درحالی‌که افراد برونگرا انرژی خود را در تعامل و حضور در کنار دیگران کسب می‌کنند. برونگراها تمایل چندانی به تنها ماندن ندارند.

۳. از حضور در کنار دیگران لذت می‌برند

برونگراها از حضور در گروه‌های شلوغ و بزرگ لذت می‌برند. آن‌ها معمولا سردسته گروه‌شان می‌شوند و برنامه‌ریزی‌ها را به‌عهده می‌گیرند. این افراد به‌ندرت دعوت به مهمانی یا عروسی یا هر نوع فعالیت جمعیِ دیگر را رد می‌کنند.

۴. دوستان زیادی دارند

افراد برونگرا به‌راحتی دوستان جدید پیدا می‌کنند. آن‌ها تمایل زیادی به برقراری ارتباط دارند چون از انرژی دیگران بهره‌مند می‌شوند. این افراد تمایل فراوانی به گسترش شبکه اجتماعی خود دارند. حضور در فعالیت‌های گوناگون باعث می‌شود برونگراها آشنایان و همراهان فراوانی داشته باشند.

۵. مشکلات خود را بیشتر با دیگران در میان می‌گذارند

درونگراها ترجیح می‌دهند مشکلات‌شان را علنی نکنند، اما برونگراها تمایل بیشتری دارند که درباره مشکلات‌شان با دیگران گفت‌وگو کنند و راهنمایی بگیرند. آن‌ها تمایلات خود را به‌راحتی بروز می‌دهند و درباره توقعات و انتخاب‌های خود بحث می‌کنند.

۶. خوش‌‌مشرب و خوش‌بین هستند

افراد برونگرا معمولاً با کلماتی مانند خوشحال، مثبت‌اندیش، شاد و اجتماعی توصیف می‌شوند. آن‌ها کمتر در تفکر در مشکلات‌شان غرق می‌شوند. هرچند این افراد هم مانند دیگران درگیر مشکل می‌شوند، اما ترجیح می‌دهند مسائل را نادیده بگیرند و به آینده خوش‌بین باشند.

۷٫ ریسک‌پذیر هستند

رونگراها اهل ریسک‌پذیری هستند. برخی نظریه‌ها شکل خاص مغز آن‌ها را عامل این خطرپذیری می‌داند. در مطالعه‌ای مشخص شد مغز برونگرایانی که در شرط‌بندی‌ها پیروز می‌شدند، مقدار زیادی دوپامین (هورمون لذت) ترشح می‌کرد. گرچه این مطالعه فقط در حوزه شرط‌بندی بود اما به دیگر فعالیت‌های همراه با هیجان و ریسک نیز تعمیم‌پذیر است.

۸٫ انعطاف‌پذیر هستند

برونگراها سازگاری بالایی در موقعیت‌های مختلف دارند. گرچه ممکن است در فعالیت‌هایی مانند کار و تفریح، سازمان‌یافته عمل کنند اما از گرفتن تصمیمات آنی نمی‌ترسند.

درونگرایی

براساس تعریفی که دکتر جنیفر کانوایلر در کتابش با ‌عنوان «رهبری درونگرا: تکیه بر قدرت خاموش» ارائه کرده است، فرد درونگرا کسی است که با سپری کردن زمان در خلوت و تنهایی خودش، انرژی پیدا می‌کند. او در این‌باره عنوان می‌کند: «می‌توانیم سرکردن فرد درونگرا در تنهایی را به شارژ کردن دوباره دستگاهی برقی تشبیه کنیم. پس از آنکه انرژی لازم را از این تنهایی دریافت کردند، وارد جامعه خواهند شد و با مهارت هرچه ‌تمام‌تر با دیگر مردم جامعه ارتباط برقرار خواهند کرد.»
درونگرایی، یکی از مباحثی است که تصورات نادرست زیادی درباره‌اش وجود دارد و فرد درونگرا، معمولاً در باور عامه مردم به‌عنوان انسانی جامعه‌ستیز، سرد، خجالتی و تنها شناخته می‌شود و چنین ویژگی‌هایی به او نسبت داده می‌شود. این در حالی است که واقعیت امر کاملاً برخلاف این تصورات نادرست است و درونگرایی، به‌عنوان یک ویژگی شخصیتی، می‌تواند در شرایط و موقعیت‌های گوناگون برای فرد درونگرا ارزشمند باشد و به کمک او بیاید. می‌گویند حدود ۶۵درصد نوابغ را درون‌گرایان تشکیل می‌دهند.
در ادامه، چند مورد از مهم‌ترین ویژگی‌های درونگرایی را معرفی می‌کنیم. با بررسی این ویژگی‌ها در خودتان، می‌توانید به برونگرایی یا درون‌گرایی خودتان پی ببرید.
– علاقه‌مند به احساسات و افکار خودشان، نیازمند به داشتن قلمرو شخصی، کم‌حرف، ساکت و متفکر.
– دوستان زیادی ندارند. در ارتباط برقرار کردن با افراد جدید مشکل دارند. علاقه‌مند به سکوت و تمرکزند. از دید و بازدید‌های غیرمنتظره و ناگهانی بیزارند.
– کارآیی آن‌ها در تنهایی بیشتر است و ترس آن‌ها این است که فردیت خود را از دست بدهند. از فعالیت‌های انفرادی انرژی می‌گیرند.
– در بین انبوه مردم بودن، آن‌ها را خسته می‌کند. معمولاً کم‌رو هستند. درک‌شان مشکل است. اهل ایده و عقاید نو هستند.
– شخصیتی متمایز در خلوت خود و در حضور دیگران دارند. مشتاق و احساساتی هستند. معمولاً احساسات‌شان را بیان نمی‌کنند. در جمع ناآشنا ساکت، اما در جمع دوستان خود راحت هستند. تمرکزشان زیاد است. برای تصمیم‌گیری به زمان نیاز دارند. پیش از حرف زدن می‌اندیشند.
– از در میان گذاشتن اطلاعات شخصی خود با دیگران خودداری می‌کنند. از قوانین خشک بیزارند و خواهان آزادی هستند. مایل به رویکردی آهسته اما دقیق‌اند. اهل عبرت گرفتن از دیگران‌اند و پس از آموختن روش زندگی، دیگرگونه زندگی می‌کنند.
البته این خصوصیات، هیچ ارتباطی با کم‌رویی و عدم اعتماد به نفس درون‌گرایان ندارد. ممکن است آن‌ها خیلی هم اعتمادبه‌نفس داشته باشند. درباره افراد درونگرا نگرش‌های منفی بسیاری وجود دارد. با این‌حال شخصیت‌های درونگرا توانایی‌های شگفت‌انگیزی دارند که دارای مزیت‌های زیادی است. در عین‌حال اگر از این توانایی‌ها به‌خوبی استفاده نشود، رشد نمی‌کنند. بعضی نقاط قوت درونگرایان عبارت ‌است از:
– محتاط‌بودن، مخالفت با ریسک، و متفکربودن
– نوشتن با فصاحت و رسایی
– تفکر تحلیلی
– آرام‌ماندن در طول بحران‌ها (مگر این‌که از توان‌شان خارج باشد) و نیز نشان‌دادن آرامش و صلح درونی
– وظیفه‌شناسی و عملکرد قوی در کارهای نیازمند تمرکز
– شنونده‌هایی عالی و مشاورانی دقیق
– مستقل‌بودن
– سرسخت و مصمم‌بودن، علاقه‌مندی به دیدگاه‌های بلندمدت
– هم‌دل، دارای رفتاری دیپلمات‌گونه و علاقه‌مند به مصالحه

درونگراها و کسب‌وکار، برونگراها و کسب‌وکار

با توجه به ویژگی‌هایی که برای هر دو سمت این طیف بیان شد، افراد با توجه به نوع شخصیت می‌توانند در زمینه‌های مختلف شغلی متناسب با خود موفق‌تر باشند. به‌عبارتی، مسیر شغلی افراد چنانچه بر پایه نوع شخصیت فرد برنامه‌ریزی شود، زمینه‌ساز شادی و اثربخشی او در شغل آینده‌اش خواهد بود . از سوی دیگر، کارفرمایان و مدیران نیز هنگام جذب و به‌کارگیری نیرو بهتر است که به این موضوع توجه ویژه داشته باشند و اولاً با تعامل با فرد به شناسایی تیپ شخصیت پرداخته و سپس با بهره‌گیری از نقاط قوت هریک از این جنبه‌های شخصیتی، به موفقیت سازمان خود کمک کنند.
تناسب شغل و شخصیت باعث می‌شود میزان نارضایتی از شغل پایین آمده و اشخاص از کار خود لذت برده و برای سازمان خود نیز مثمرثمر باشند. چه بسیار افرادی بوده‌اند که پس از تعویض شغل متناسب با روحیات خود به موفقیت‌های چشمگیری دست یافته‌اند. درواقع، درونگراها و برونگراها به یک اندازه موفق هستند اما درخشان بودن آن‌ها به نوع به‌کارگیری آن‌ها بستگی دارد.
به‌عنوان مدیر یا همکار نیز، درک افرادی که با آن‌ها کار می‌کنید، برای داشتن یک محیط کاری سالم و کارآمد مهم است. در ادامه، به چند نکته درخصوص رفتار مدیر با کارمندان درونگرا اشاره شده است:
– پست سازمانی را متناسب با نوع شخصیت و پس از تشریح شرح کار و موافقت او تعیین کنید.
– به آن‌ها فرصت دهید که بر وظایف متمرکز شوند و فضایی را ایجاد کنید که زمینه‌ساز یادگیری و مشارکت آن‌ها باشد .
– جلسات آموزش مهارت جدید را به‌صورت تک‌به‌تک و به‌طور منظم تنظیم کنید.
– پیش از اتمام موعد مقرر انجام کار، به آن‌ها هشدار دهید، مانند یادآوری یک‌ساعت قبل از اتمام زمان.
– جلسه دونفره برای مشاوره دادن به آن‌ها و ارائه پیشنهادها و بازخوردها داشته باشید.
و اما در مقابل، در رابطه با کارمندان برونگرا:
– به آن‌ها کارهای مشارکتی و تعاملی محول کنید تا بتوانند ایده‌های خود را در حضور دیگران توسعه دهند.
– تکلیف و مسئولیت‌های جذاب و هیجان‌انگیز به آن‌ها اعطا کنید.
– شور و شوق آن‌ها را تحسین و تشویق کنید.
– در پاسخ به عمکرد آن‌ها پاسخ واضح (بدنی و کلامی) بدهید .

ویژگی‌های افراد درونگرا در محیط کار

درونگراها می‌توانند به راحتی روی کارشان تمرکز کنند و بدون نیاز به نظارت مدیران بالادستی، کارآیی بالایی داشته باشند. درونگراها اول گوش می‌کنند و به درک کاملی از اهداف پروژه‌ها و نیازهای مشتریان می‌رسند. در نتیجه بی‌هدف کار نمی‌کنند و دقیقاً در مسیر نیازهای سازمان قدم برمی‌دارند. تحقیقات نشان می‌دهد که مدیران درونگرا با برنامه‌ریزی دقیق و توجه به ویژگی‌های اعضای تیم، می‌توانند در کار تیمی به نتایج به‌تری برسند. بسیاری از مدیران، ویژگی‌های مربوط به افراد درونگرا را درک نمی‌کنند. درنتیجه فضای لازم برای تمرکز روی کار یا فرصت لازم برای فکر کردن قبل از اظهار نظر در جلسات را به آن‌ها نمی‌دهند. این مسئله باعث پایین آمدن کارآیی درونگراها می‌شود.

شغل‌های مناسب برای افراد درونگرا

در ابتدا بهتر است بگوییم که «بهترین» مسیر حرفه‌ای برای درونگرایان وجود ندارد. حتی در عرصه‌هایی که مناسب درونگرایان است، باز هم رضایت از کار بستگی به فرهنگ محل کار، رئیس و همکاران دارد؛ و این‌که بدانید در زندگی به دنبال چه هستید. یکی از بهترین راه‌ها برای تشخیص این است که ببینید چه چیزهایی به شما انرژی و نیرو می‌دهد و چه چیزهایی باعث فروکش کردن آن می‌شود و سپس انتخاب‌های خودتان را بر همین اساس محدودتر کنید. اما براساس مطالعاتی که صورت‌گرفته، مشخص شد مشاغل زیر می‌توانند به درونگرایان انرژی دهند و آن‌ها را شارژ کنند. به همین دلیل، شما به‌عنوان یک شخصیت درونگرا، زمانی که به‌دنبال شغل مناسب هستید، می‌توانید بررسی این مشاغل را در اولویت قرار دهید:
حرفه‌های حقوقی/ فروش B2B/ مشاغل دارای خلاقیت/ محقق (در هر زمینه‌ای)/ مشاغل خویش‌فرما (کارآفرین و فریلنسر)/ کار کردن در بیرون از منزل و در طبیعت/ هر کار مرتبط با IT/ بازاریابی رسانه‌های اجتماعی (SMM)/ مشاوره.

شغل‌های مناسب برای افراد برونگرا

برونگراها در بسیاری از کسب‌وکارها رشد می‌کنند، بخصوص آن‌هایی که نیاز به اعتماد، بی‌پروایی و روحیه اجتماعی دارند. به برخی از فرصت‌های موجود پیشِ‌روی افراد برونگرا نگاهی می‌اندازیم. مشاغل اجتماعی و برونگرا، مناسب افرادی است که از در جمع بودن و صحبت کردن در مقابل افراد دیگر ترسی ندارند.
مهندس ساختمان/ داروساز/ گفتاردرمان، فیزیوتراپ/ پرستار/ مدیر تبلیغات و بازاریابی/ افسر پلیس/ آتش‌نشان/ فروشنده/ حسابدار/ تحلیلگر مالی/ مسئول خدمات مشتریان.

سخن آخر

به یاد داشته باشید برونگرایی و درونگرایی، ویژگی‌های صفرویکی نیستند. برونگرایی یک طیف است و درونگرایی یک طیف دیگر. برخی به‌شدت برونگرا هستند و برخی کمتر. برونگرایی متداول‌تر از درونگرایی است. برونگرا‌ها در ارتباط با دیگران ماهرند و به همین دلیل، برونگرایی معمولاً ارزشمند تلقی می‌شود؛ اما با این نگاه که این ویژگی‌ها مطلق نیستند و افراد مختلف با ویژگی‌های مختلف برای کارهای مختلفی مناسب‌اند، هم درونگرایی و هم برونگرایی ارزشمندند. پس این تفکیک، بدان معنا نیست که یک ویژگیِ شخصیتی از دیگر ویژگی‌ها برتر است. هر ویژگی‌ای مزایا و معایب خاص خود را دارد. همچنین، ممکن است شما در برخی شرایط، برونگرا باشید و در برخی شرایط دیگر، درونگرا.
معمولاً در فضای جامعه، کسانی که برونگرا هستند بیشتر در معرض توجه قرار می‌گیرند و موقعیت‌های بسیاری برای داشتن اوقاتی بهتر پیشِ‌روی‌شان قرار می‌گیرد. در سوی دیگر، درونگرایی، ویژگی شخصیتی‌ای است که هنوز آن‌طور که باید در میان عامه مردم جا نیفتاده است و بعضاً تعبیرهای ناخوشایندی از سکوت این افراد می‌شود. اما همان‌طور که در این مطلب اشاره شد، درونگرایی هم مزایای منحصر به خودش را دارد. پس بهتر است به‌جای تأثیر پذیرفتن از چنین تعبیرهایی، سعی بر آن باشد تا با درک و شناخت بهتر این ویژگی‌های شخصیتی و استفاده درست از آن‌ها، از نتایج سودمند آن بهره برد و راه را برای رسیدن به موفقیت شخصی و شغلی هموارتر کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!