معرفی کارآفرین جادویی از جنس کویر

کویر

سید هادی اشرف واقفی، در شهریورماه سال ۱۳۳۲ در نطنز متولد شد. در دانشگاه علم و صنعت، مهندسی مکانیک خواند و در جوانی، شغل‌های متنوعی را تجربه کرد؛ از کار در کارخانه اسلحه‌سازی گرفته تا تولید سیمان، لاستیک، کیک و آب‌معدنی.
مهندس واقفی در سال ۶۹ وارد کسب‌وکار گردشگری شد و نبوغ کارآفرینی خود را در سال ۸۵ و در سن ۵۳ سالگی با تأسیس کمپ گردشگری متین آباد نشان داد.

ایده و پشتکار مهندس واقفی در تولید ثروت از فرصت‌های موجود در کویر، چنان درخشان بود که جایزۀ صادراتی در بخش ارائۀ خدمات گردشگری و ورود بیشترین توریست خارجی به کشور را در سال‌های ۱۳۸۳، ۱۳۸۷، ۱۳۸۸، ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ به‌عنوان صادرکنندۀ نمونه خدمات گردشگری کسب کرد.
اجرای پروژۀ مجموعۀ کویری متین آباد، منطقۀ نمونۀ گردشگری ساحلی در جزیرۀ قشم، تبدیل کاروان سرای دورۀ صفویه به هتل سنتی، و تأسیس اولین منطقۀ نمونۀ گردشگری جنگلی در شمال کشور، گوشه‌ای از فعالیت‌های این کارآفرین گردشگری است.

داستان متین آباد

مهندس واقفی با سرمایۀ شخصی خودش یک مجموعۀ کویری را با استانداردهای روز دنیا تأسیس کرد و توانست با سعی و پشتکار گوشه‌ای از خاک کشور را آباد کند و جاذبه‌ای توریستی بسازد. در ادامه، قسمتی از گفت‌وگوی انجام‌شده با ایشان را می‌خوانیم.

ثروت آفرینی

انگیزۀ شما از تأسیس کمپ کویری و شترسواری در متین آباد چه بود؟

کویر هم نعمتی است از مواهب الهی! بسیاری از افراد هستند که همیشه آرزوی رفتن به کویر، مشاهدۀ آسمان زیبا و پرستارۀ کویر و حتی تجربۀ زندگی به شیوۀ مردم کویر را دارند، اما همیشه از این‌که بدون تجهیزات یا تنها به آنجا بروند هراس یا تردید دارند. ازآنجاکه اصالت من به نطنز برمی‌گردد و به این خطه آشنایی دارم، و با توجه به شرایطی که این نقطه دارد، بهترین موقعیت را برای ایجاد کمپی کویری دیدم. مردم روستای متین آباد، مردمی بسیار خونگرم و مهمان‌نواز هستند که حین و بعد از تأسیس کمپ متین‌آباد آموزش‌های لازم به آن‌ها ارائه شد، اما از قبل نیز این آمادگی در منش، رفتار و سبک زندگی آن‌ها به چشم می‌خورد.
از سوی دیگر، این ناحیه، منطقه‌ای بکر بود که بسیاری از مردم آن را نمی‌شناختند و گرچه من یک ایرانی هستم و نسبت به تمام نقاط کشورم عِرقِ ملی دارم، اما طبیعی است که با شناخت و علاقه‌ای که نسبت به زادگاهم داشتم، دوست داشتم به‌اندازۀ خود سهمی در ارتقاء و پیشرفت منطقه، طبیعت و ساکنین آن و نیز شناساندن آن به سایر مردم داشته باشم، به‌خصوص که به علت قرار گرفتن آن در نزدیکی اتوبان قم – کاشان (حدود ۶۰ کیلومتری جنوب شرق کاشان) رفت‌وآمد به آن آسان و جادۀ آن‌هم جاده‌ای مناسب است که افراد چه با خودروی شخصی، چه قطار یا اتوبوس به‌راحتی می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند.

چه میزان سرمایه برای زدن کمپ نیاز بود؟

در حدود دو میلیارد و سیصد میلیون تومان سرمایه برای انجام این کار لازم بود که یک میلیارد آن تسهیلات بانک توسعۀ صادرات است.

ساخت کمپ متین آباد چه مدت طول کشید؟

از زمانی که جرقۀ ساخت چنین محلی خورده شد تا اتمام ساخت آن، پنج سال طول کشیده است.

کویر متین آباد

شما چگونه توانستید در این روستا هم ‌شغل، هم امید و هم انگیزه را زنده کنید؟

مردم ابتدا تصور می‌کردند ما در جست‌وجوی گنج هستیم. الان واقعاً آن گنج برای آنان پیدا شده است و نقطۀ قوت و امیدی برای ادامه حیاطشان به وجود آورده‌ایم. ما در زمینه‌های عمرانی نیز به مردم روستا مشاوره می‌دهیم.

در شرایطی هستیم که افراد برای کسب درآمد بیشتر به دنبال راه‌های کوتاه‌مدت هستند. قاعدتاً شما هم از این راه‌حل‌ها زیاد داشته‌اید، برای جوان‌ترها چه توصیه‌ای دارید؟

باید این نکته را خدمت شما عرض کنم که پول آسایش می‌آورد، ولی لزوماً باعث رسیدن به آرامش نمی‌شود و شما نمی‌توانید آرامش را با پول بخرید. آرامش نیاز به فکر، خلاقیت، مهربانی، دوستی، عاطفه و نوع‌دوستی دارد.
من در زندگی بیشتر از این‌که به آسایش فکر کنم به دنبال رسیدن به آرامش بوده‌ام. تمام اوقاتی که من در این مجموعه حضور دارم، جزو ساعات عمرم محسوب نمی‌شود. شاید باورتان نشود، اما من با توجه به شرایط سنی که دارم، روزانه حدود ۱۵ ساعت در اینجا فعالیت می‌کنم و اصلاً احساس خستگی نمی‌کنم. مهم این است که از زندگی خود لذت ببریم. هیچ‌کس داشتن ثروت را منع نمی‌کند، ولی باید طوری از ثروت استفاده کنید که دیگران هم بتوانند از آن استفاده کنند. خداوند برخی صفاتش را در برخی انسان‌ها قرار می‌دهد؛ مثل بخشندگی، کارآفرینی، خلاقیت. این‌ها جزو صفات پروردگار است که به بعضی از افراد هدیه می‌کند. البته به همه هدیه می‌کند؛ ولی فقط بعضی افراد هستند که از آن استفاده می‌کنند.

نگاهی به کمپ متین آباد اصفهان

کمپ متین آباد که به‌عنوان اولین کمپ طبیعی(Eco camp) در ایران بر اساس گردشگری پایدار و بر مبانی اولیۀ اکو توریسم پایدار ایجاد شده است در ۲۵ کیلومتری جنوب نطنز و ۶۰ کیلومتری جنوب شرقی کاشان قرار دارد. کمپ متین آباد ایجازی از کویر است. هیچ کجا به‌اندازۀ کویر ستاره ندارد و کویر همیشه برای بشر مکانی برای نزدیکی به کائنات بوده و خواهد بود. در سراسر دنیا گردشگری در مناطق کویری بیش‌ازپیش رونق چشم‌گیری داشته است. در چند سال اخیر در ایران نیز گردشگری در کویر به‌شدت افزایش داشته است؛ زیرا کویرهای ایران جزء بکرترین و زیباترین کویرهای خاورمیانه هستند.
سفری متفاوت در کویر پرراز، باحال و هوای متفاوت و درهم‌آمیخته با زندگی بادیه‌نشینی سرزمین‌های کهن ایران‌زمین را می‌شود در کمپ متین آباد کویر تجربه کرد. اکو کمپ متین آباد کویر به‌گونه‌ای طراحی‌شده است که با حفظ اصالت سیاه‌چادرها، حس خوب شب‌های پرستارۀ کویر را برای بازدیدکنندگانش تداعی کند.
چادرهایی که در اکو کمپ متین آباد کویر بر پا شده‌اند در مساحت‌های ۱۲ و ۲۴ متری هستند که در آن‌ها امکانات مختلف گرمایشی و سرمایشی متناسب با هر فصل سال تعبیه ‌شده است تا به‌واسطۀ آن انواع اقامت را به مخاطبان خود ارائه کند. ‌شب‌مانی متفاوت در دل سرزمینی که اوج بقا را با منع مهاجرت بومیان روستا، به‌کارگیری انرژی خورشیدی، پرورش شتر و شترمرغ، فراهم آوردن محیط شاد و مفرح برای شما و کودکانتان به تصویر می‌کشد و هیجان خاص خود را به شما القا می‌کند.

کویر

اقلیم آب و هوایی

بیشینه و کمینه دما به ترتیب در روستای متین آباد ۴۶ و ۱۲- درجه است؛ اما بهترین موقعیت سفر به فلات مرکزی کشور پهناور ایران، شش‌ماهۀ دوم سال است تا در آن آسمان لاجوردی کویر را در خنکی هوا به تماشا بنشینید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!