جاذبه های بکر ایران زمین

ایران

قبول دارید که دیدن نقاط گمنام اما جذاب شهرها و کشورهای مختلف، حس خیلی خوبی دارد؟ منظورمان همان نقاطی است که کمتر کسی درباره‌شان می‌داند و هنوز پای انبوه مسافران و گردشگران به آن مکان‌ها باز نشده است. ایران از این نقاط جذاب، کم ندارد. انگار این کشور در شرق، غرب، جنوب و شمالش، مکان‌های زیادی برای غافل‌گیری دارد. جاهای بکر ایران که کمتر کسی درباره‌شان شنیده است و می‌توانند مقصد درجه‌یکی برای سفر بعدی‌تان باشد. اگر آدم متفاوتی هستید و در همه‌چیز، حتی انتخاب مقصدتان برای سفر هم دوست دارید که خاص و ویژه باشید، حتماً این مکان‌ها را به خاطرتان بسپارید.

فیلبند

ترانۀ معروف و ریتمیک سال‌های نه‌چندان دور را به خاطر دارید که در آن خوانندۀ محترم خواستار «همدم ستاره‌ها» شدن روی ابرها بود؟ اگر فیلبند را بشناسید دیگر به این بخش از ترانه به چشم یک خواستۀ رؤیایی و فانتزی نگاه نخواهید کرد. فیلبند زیبا در استان مازندران واقعاً به شما اجازه می‌دهد که روی ابرها با ستاره‌ها همدم و هم‌کلام شوید.
فیل‌بند، روستایی در شهر بابل است. این روستا که از دیدنی‌ترین نقاط ایران به شمار می‌رود و به‌اندازۀ کلاردشت و نمک آبرود و نقاط پرطرفدار دیگر شمال معروف نشده است به شما منظره‌ای بی‌نظیر از زندگی روستایی ارائه می‌دهد. دیدن روستایی‌هایی که در میان ابرهای سفید و تپل مشغول کاروزندگی روزانه هستند، شما را به یاد کارتون‌های دهه شصتی مثل هایدی می‌اندازد. تپه‌های سرسبز فیلبند و کلبه‌های روستایی آن، فرصتی جانانه برای گریز از زندگی شلوغ و پرسر و صدای شهری است.

تالاب شادگان

خوزستان در فهرست دیدنی‌ترین نقاط کمتر دیده‌شده، حسابی دلبری می‌کند. در این استان، علاوه بر پامنار، تالاب شادگان نیز یکی از زیباترین نقاطی است که تنوع جغرافیا و فرهنگ ایرانی را به رخ می‌کشد.
مردم شادگان به زبان عربی صحبت می‌کنند و زندگی آن‌ها از طریق تولید محصولات گوشتی و لبنی می‌گذرد. البته گردشگری هم یکی از منابع درآمدی آن‌هاست که خیلی نمی‌توان روی آن حساب کرد.
قایق‌سواری در تالاب شادگان مثل گشت‌وگذار در یک فیلم سه‌بعدی مهیج است. چون درحالی‌که از فضای آرام و بکر تالاب لذت می‌برید، احتمال دارد یک بوفالو تصمیم به همراهی با قایقتان بگیرد یا چند پرندۀ مهاجر که البته به قول آن ترانۀ معروف عاشق و تنها هم نیستند، سکوت تالاب را بشکند.
در حوالی تالاب هم‌خانه‌هایی با سقف‌های گرد وجود دارند که از نِی و مواد طبیعی ساخته‌شده‌اند. تالاب شادگان بی‌شک از بکرترین جاهای ایران است.

تنگه رَغِز

آبشارهای دیدنی در ایران کم نیستند؛ اما اگر تابه‌حال نام تنگۀ رغز واقع در استان فارس به گوشتان نخورده است باید بگوییم که فرصت آشنایی با یکی از جالب‌ترین‌ها را ازدست‌داده‌اید.
تنگۀ رغز مثل یک بهشت پنهان در کوهستان‌های جنوب استان فارس است. در منطقۀ فسارود این استان، تنگۀ اسرارآمیز رغز با آبشارهایی مرتفع در انتظار کسانی است که از سفرهای پرماجرا خوش‌شان می‌آید.
با پای گذاشتن به تنگۀ رغز، سفری ۲.۵ کیلومتری برای‌تان شروع می‌شود. ابتدای مسیر، حرکت کردن و عبور از تنگه ساده است و با حوضچه‌های آبی شفاف روبه‌رو می‌شوید که از ریختن آبشارها به درون تنگه درست‌شده‌اند.
اما با پیش رفتن به سمت تنگه و عمیق‌تر شدن آن، آبشارها بلند و بلندتر می‌شوند. بلندترین آبشار حدود ۶۵ متر ارتفاع دارد. در این قسمت از تنگه به مهارت و تجربۀ بیشتری در طبیعت‌گردی نیاز دارید و دیگر به‌سادگی نمی‌توان به سمت عمق آن پیش رفت.
فرقی نمی‌کند که حرفه‌ای هستید و به دل تنگه می‌زنید یا محتاطانه، در همان حوالی دهانۀ تنگه به گشت‌وگذار می‌پردازید؛ درهرحال، یکی از فراموش ناشدنی‌ترین خاطرات و سفرهای‌تان به یکی از دیدنی‌ترین نقاط ایران رقم خواهد خورد.

تنگه رغز ایران

جنگل دالخانی

حتی اگر عاشق آب‌وهوای شمال و رطوبت آن‌هم باشید در تابستان‌هایی که دمای هوا به بالای ۳۵ درجۀ سانتی‌گراد می‌رسد، عرق چسبناکی که روی بدنتان می‌نشیند از این عشق و علاقه تاحدی می‌کاهد.
اما مازندران زیبا، همیشه برنامه‌هایی برای غافلگیری دارد. یکی از این موارد، جنگل‌های دال‌خانی است.
با ورود به این جنگل‌ها در کوهستان‌های حوالی رامسر، دمای هوا حتی در تابستان به طرز قابل‌ملاحظه‌ای کاهش پیدا می‌کند. در جنگل‌های دال‌خانی، اکسیژن خالص وارد ریه‌هایتان می‌شود، هوا سبک است و در پوششی از مه می‌توانید از منظره‌های سبز و زیبا لذت ببرید.
در اطراف جنگل و در مسیر منتهی به آن با گاوهایی روبه‌رو خواهید شد که در جاده با خیال راحت پیاده‌روی می‌کنند و به‌هیچ‌وجه به نظر نمی‌آید که سرگردان باشند.
اهالی محلی آن منطقه هم شیر، عسل، نان و سبزی محلی برای فروش دارند که سر زدن به آن‌ها قطعاً خالی از لطف نیست. پس جنگل دال‌خانی را برای ورود به بهشتی خنک در تابستان فراموش نکنید.

جنگل دالخانی ایران

روستای پامِنار

پامنار از روستاهای شهر دزفول در جنوب خوزستان است. تنوع حیات‌وحش و گیاهان پامنار و دریاچه‌ای که از جمع شدن آب سد دِز جمع می‌شود، فضایی عالی برای سفر کردن و گشت‌وگذار فراهم می‌کند. پریدن در آب دریاچه و تنی به آب زدن هم که دیگر از وسوسه‌کننده‌ترین بخش‌های سفر به پامنار است. البته اگر سفرتان به پامنار در زمستان باشد، چنین ایده‌ای عملی نیست. آب دریاچه در زمستان‌های پامنار سرد است.
سکوت رؤیایی و آسمان پامنار، خستگی و دغدغه‌های‌تان را مانند یک قرص آرام‌بخش به صفر درصد می‌رساند. اگر در بهار راهی پامنار می‌شوید در اطراف دریاچه شاهد رویش گل‌های لاله خواهید بود. جذاب نیست؟‌ همۀ این‌ها برای گذاشتن این روستا در فهرست دیدنی‌ترین نقاط ایران کافی نیست؟

روستا پامنار ایران

دریاچۀ ارواح

اگر اهل سینمای وحشت باشید درختانی که از کمر شکسته‌اند در دریاچه‌ای باتلاقی و اغلب پوشیده از مه، شما را به یاد یکی از سکانس‌های فیلمی در ژانر وحشت می‌اندازد.
این منظره، توصیفی است از دریاچۀ ارواح در نزدیکی نوشهر استان مازندران. این روزها، داستان‌های اجنه و روح، دیگر در میان آدم‌ها طرفداران زیادی ندارد. انواع و اقسام جنگ‌ها و جنایت‌هایی که آدمیزاد روی این کرۀ خاکی انجام داده است، دیگر جای ترس و وحشتی از جن و روح باقی نمی‌گذارد. اما قدیم‌ترها، ساکنان حوالی دریاچۀ ارواح معتقد بودند که این مکان، طلسم‌شده و روح زده است. درهرحال، درختان داخل باتلاق و اطراف آن، مناظر خاص و جالب‌توجهی به‌وجود می‌آورند که دیدن آن می‌تواند به معنای بازدید از یکی از دیدنی‌ترین نقاط ایران باشد.

آبشار لوه

آبشارهای زیبای متعددی در ایران وجود دارد. یکی از مواردی که شاید به‌اندازۀ زیبایی‌اش مشهور نشده، آبشار لوه است. این آبشار در آستانۀ پارک ملی گلستان قرار دارد. صدای آرامش‌بخش آب، صخره‌های سنگی و درختان سبز حوالی آبشار، مکانی درجه‌یک برای تمدد اعصاب و کسب آرامش است. آبشار لوه، ۷۵ متر ارتفاع دارد و مجاورت آن با جنگلی انبوه و سرسبز، تصویری ایده‌آل از یک طبیعت زیبا را می‌سازد.

آبشار لوه ایران

چشمه های باداب سورت

چشمۀ آب‌شور باداب سورت، چشمه‌ای بی‌نظیر در ایران و کم‌نظیر در جهان است. این چشمه که واقع در بخش چهاردانگه شهرستان ساری است در سال ۱۳۸۷ پس از کوه دماوند به‌عنوان دومین اثر طبیعی ملی ایران ثبت شد. خیال‌انگیزترین زمان در این منطقه، هنگام طلوع و غروب خورشید است که تلألو نور خورشید در حوضچه‌ها همراه با سایه‌روشن طبیعت اطراف، جلوه‌هایی تحسین‌برانگیز از موهبت خداوندی را به نمایش می‌گذارد. باداب سورت در همۀ فصل‌های سال زیباست و در هر فصل زیبایی‌های خاص خود را دارد؛ اما پربازدیدی‌ترین زمان‌ها، فصول بهار و تابستان‌اند؛ چراکه در فصل بهار این منطقه بسیار سرسبز و خرم است و فصل تابستان نیز زمان خوبی برای آب‌تنی در این حوضچه‌های زیبا و سرشار از مواد معدنی است.

باداب سورت ایران

درۀ کال جنی

اهل دیدن فیلم‌های وحشتناک هستید؟ از ماجراهای جن و پری خوشتان می‌آید؟ اگر پاسخ مثبت است، احتمالاً خریدار داستان‌هایی هستید که حول درۀ کال جنی مطرح می‌شود.
این درۀ مرموز در طبس، در استان خراسان جنوبی قرار دارد. جریان آب و فرسایش در طی قرن‌ها باعث به وجود آمدن کال جنی شده است. شکل و شمایل دره به‌گونه‌ای است که باور کردن تشکیل تدریجی و طبیعی آن کمی دشوار می‌شود.
به همین خاطر برخی مدعی‌اند که اجنه در روزهای باد و طوفان به سمت این منطقه سنگ‌ریزه‌هایی پرتاب می‌کنند و این شکل دره را به وجود می‌آورند. اما اگر اهل منطق باشید و از آن دسته افرادی هستید که حتی با تماشای فیلم جن‌گیر در یک خانۀ تاریک و خلوت هم هیچ ترسی به جانتان نمی‌افتد، باید به دنبال دلایل دیگری در تشکیل این درۀ عجیب باشید.
مثلاً این فرضیه که در روزگاران قدیم، رودی پرخروش در این منطقه در جریان بوده است و براثر سیلاب و فرسایش، دیواره‌های بلند دره به این شکل رسیده‌اند از سوی شما قابل‌اعتنا خواهد بود.

دره کال جنی ایران

درۀ هفت غار

درۀ هفت غار از شاهکارهای طبیعت است. این دره که در شمال غربی نیشابور قرار دارد، شامل هفت دره است که با پیمودن آن‌ها به یک چشمه طبیعی خواهید رسید.
آب‌وهوای دره هفت غار بسیار دل‌نشین و مطلوب است. در بهار، باران زیادی در این منطقه می‌بارد و به همین خاطر با مناظری سرسبز و چشمه‌ای پرآب روبه‌رو خواهید بود.
دره‌های هفت غار، سرخ و زیبا هستند و البته خبری از غار در این منطقه نیست؛ بلکه با دره‌هایی روبه‌رو هستید که به هفت غار شهرت دارند. خاک این منطقه از جنس خاک رُس و آب چشمۀ طبیعی آن ‌هم خنک و گواراست.
نیشابور باوجود آثار تاریخی و طبیعی‌اش از دیدنی‌ترین نقاط ایران است که نباید آن را در ایران‌گردی فراموش کنید.

دره هفت غار ایران

طارم زنجان

طارم زنجان، چسبیده به منجیل و فومن گیلان، دنیایی از سکوت و زیبایی و تلفیقی دل‌نشین از رود، کوه، جنگل و دشت است. وقتی از گردنه‌های سخت و سردسیری مسیر زنجان به طارم می‌گذری، به ذهنت هم خطور نمی‌کند که چه بهشت زیبایی انتظارت را می‌کشد. شهرستان «آب بر» مرکز طارم است که از منجیل حدود ۵۰ کیلومتر و از زنجان حدود ۹۰ کیلومتر فاصله دارد. اگر به‌دنبال منطقه‌ای دیدنی برای سفری یک یا دوروزه می‌گردید، طارم و طبیعت ناب آن در بهار میعادگاهی مناسب است. دسترسی به طارم هم از قزوین و منجیل میسر است و هم از زنجان.

طارم زنجان ایران

کالپوش

منطقۀ کال پوش در شهر میامی شهرستان شاهرود استان سمنان واقع‌ شده است. جلوه‌ای بهشت‌گونه از طبیعت سرخ و آتشین آکنده از شقایق‌هایی که چشم هر بیننده‌ای را مسحور می‌کند، یکی از جاذبه‌های طبیعی و فصلی منطقۀ کال پوش است که همه‌ساله در اردیبهشت‌ماه، رُخ می‌نماید.
دشت شقایق‌های کال پوش در ۱۴۰ کیلومتری شمال میامی قرار دارد در فصل بهار مملو از گل‌های شقایق و در شهریور پر از گل‌های آفتابگردان می‌شود و در پاییز و زمستان به‌دلیل مجاورت با پناهگاه حیات‌وحش و پارک ملی گلستان از موقعیت فوق‌العادۀ گردشگری برخوردار است.

دهکدۀ جهان نما

جهان‌نما یک دهکدۀ ییلاقی در استان گلستان است. این منطقۀ منحصربه‌فرد در میان رشته‌کوه‌های البرز قرار دارد که بر فراز آن می‌توان دشت گرگان و دریا را نظاره کرد. چشم‌اندازهای زیبا و درعین‌حال ناشناختۀ این روستا در همۀ فصول پذیرای گردشگران است و جایی است که طبیعت در جای‌جای آن زیبایی‌اش را به رخ می‌کشد. جهان‌نما در تمام طول سال قابل‌دسترسی است و مکان مناسبی برای کسانی است که می‌خواهند از گرما به منطقه‌ای ییلاقی و خنک پناه ببرند.
برای رسیدن به جهان‌نما، از «کردکوی» به سمت ارتفاعات «درازنو» رفته و سپس به سمت روستای رادکان و ازآنجا به سمت جادۀ روستاهای چمن ساور و روستای حاجی‌آباد بروید. در مسیر به دوراهی‌ای می‌رسید که باید سمت چپ را انتخاب کنید که انتهای این مسیر به دشت جهان‌نما می‌رسد. از نقطۀ حرکت تا جهان‌نما سه ساعت راه کوهستانی دارید.

دهکده جهان نما ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!