کتابی که جهانی شد


دانستن راه و رسم سفرهای ارزان اما حرفه‌ای یکی از دغدغه‌های اصلی گردشگران در سرتاسر دنیا است. همه دوست دارند جزییات سفرشان را از قبل برنامه‌ریزی کنند، جاذبه‌هایی که فقط مردم محلی از آن باخبرند را بشناسند، از قوانین و مقررات خاص کشورها آگاه باشند و بودجه‌ای که برای سفر در نظر می‌گیرند نیز معقول و به‌‌صرفه باشد. کتاب Lonely Planet (لونلی پلنت) یا سیاره تنها، با توجه به همین نیازها سال‌ها پیش متولد شد.
سال ۱۹۷۳ بود که تونی (انگلیسی‌تبار) و مائورین ویلر (ایرلندی تبار)، زوج جهانگرد تصمیم گرفتند درباره سفری که از لندن آغاز کرده بودند و بعد به آسیا رفتند و در آخر به استرالیا منتهی شد، کتابی چاپ کنند.
ایده آن‌ها این بود که به دوستانشان درباره سفر ارزان و جالبی که داشتند، اطلاعاتی بدهند. اولین کتابی که منتشر کردند ۹۶ صفحه‌ای بود و آن را در خانه خود و با امکانات محدود، چاپ کردند. اسم کتابشان را «سفر ارزان در سرتاسر آسیا» گذاشتند. این کتاب حاوی مطالبی ازجمله معرفی مقاصد جذاب گردشگری، بهتر کردن سفر، پایین آوردن هزینه‌ها و این قبیل اطلاعات بود. این کتاب مورد اقبال بسیاری از دوستان و آشنایان این زوج قرار گرفت و بعدها با چاپ کتاب‌هایی ازجمله «جنوب شرقی آسیا با پای پیاده» شهرت بیشتری به دست آوردند آن‌ها متوجه نیاز گردشگران به داشتن اطلاعات درباره مقصد شدند بنابراین ایده‌ این زوج جوان منجر به ایجاد مجموعه کتاب‌های  Lonely Planet، به‌عنوان یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های گردشگری حال حاضر دنیا شد.
نکته جالب این‌که بعد از شهرت لونلی پلنت در جهان، همه متوجه شدند که انتخاب نام این برند از یک برداشت اشتباه به‌دست‌آمده است. درواقع تونی ویلراز متن یک ترانه به‌اشتباه این کلمه را شنیده بود. او lovely planet را lonely planet شنیده بود و از آن به بعد کتاب‌هایش را با این عنوان به چاپ رساند.  امروزه انتشارات Lonely Planet درباره بیش از ۱۲۰ کشور، کتاب‌هایی بسیار مفید را روانه بازار کرده است. این زوج توانستند از یک کتاب کوچک؛ یک برند جهانی بسازند. آن‌هم در حوزه سفر و گردشگری. چرا که این روزها همه وقتی می‌خواهند سفر کنند اول به دنبال کتاب لونلی پلنت هستند تا آن‌ها را درباره مقصد راهنمایی کند.
این کسب‌وکار موفق همچنین کار خود را با یک برنامه تلویزیونی، اپلیکیشن و مجله نیز گسترش داد. اکنون به‌جز کتاب‌هایی که به‌صورت خاص برای هر کشو تهیه می‌شود، Lonely Planet کتاب‌هایی برای تمام جهان، مناطق گوناگون و حتی کودکان نیز منتشر می‌کند.  حدود یک‌چهارم درآمد حاصل از فروش کتاب‌های راهنمای سفر، به زبان انگلیسی، سهم Lonely Planet  است و سالیانه بیش از شش میلیون جلد از این مجموعه کتاب‌ها به فروش می‌رسد.


حالا این برند تشکیلات بزرگی برای خود ایجاد کرده است به‌طوری‌که کارشناسان مختلفی از طرف این انتشارات به گوشه و کنار اکثر کشورها سفر می‌کنند و از هتل‌ها، رستوران‌ها، جاذبه‌های تاریخی و طبیعی، مسیرها و … عکس و اطلاعات می‌گیرند و کیفیت آن‌ها را مورد ارزیابی قرار می‌دهند. این افراد با هم‌صحبتی و سروکله زدن با مردم شهری و روستایی با فرهنگ و شرایط روز جامعه مقصد آشنا شده و جزئیات زیادی به دست می‌آورند. کتاب‌های Lonely Planet توسط کارشناسانی خبره به‌صورت مستمر و دقیق بررسی می‎شود و هر زمان که مطالب نیاز به ویرایش جدید یا به‌روزرسانی داشته باشند، نسخه‌های جدید روانه بازار خواهند شد.
 در این کتاب‌ها می‌توان اطلاعاتی درباره فرهنگ، وضعیت اقتصادی، قوانین، محدودیت‌ها، مسیرها، آدرس رستوران‌ها، هتل‌ و اقامتگاه‌ها و غیره پیدا کرد. همچنین می‌توان بر اساس هزینه موردنظر، اقامتگاه و یا رستوران‌های موردنظر را در کتاب انتخاب کرد. چگونگی استفاده از سیستم حمل‌ونقل، جاذبه‌های دیدنی و طبیعی شهرها همراه با زمان‌بندی و هزینه‌های ورودی و خروجی، شیوه زندگی مردم، آداب‌ورسوم، جاذبه‌های تاریخی و طبیعی، مسیرها و… نیز با دقت شرح داده‌شده است. است.
درواقع مخاطب با به همراه داشتن کتاب Lonely Planet یک راهنمای محلی دقیق و معتبر خواهد داشت که از قبل به تمام سؤالات و دغدغه‌هایی که ممکن است داشته باشد پاسخ داده است. البته تماشای تصاویر زیبای کتاب نیز برای هر گردشگری جذاب و فریبنده است. لونلی پلنت برنامه سفر مناسبی در اختیار مخاطب قرار می‌دهد و از آنجا که نگاه اقتصادی به سفر دارد، خیال گردشگر را با چندین گزینه‌ پیشنهادی راحت می‌کند. چیزی که این کتاب‌ها را در مقایسه با سایر کتاب‌های مسافرتی موجود در بازارها متمایز کرده؛ کامل، دقیق و مورد اعتماد بودن آن‌هاست. لونلی پلنت با صدها عنوان مختلف درباره بسیاری از کشورهای دنیا به چاپ رسیده و با مطالعه آن، تمام آنچه باید از مقصدتان بدانید، نصیبتان می‌شود. شاید با خود بگویید در دنیایی که فنّاوری و اینترنت و در اختیار داشتن موبایل پیدا کردن مسیر و این قبیل چیزها را آسان کرده چرا باید یک کتاب را با خود حمل کرد، درحالی‌که باید گفت در همه جای دنیا دسترسی به اینترنت مقدور نیست، مخصوصاً مناطق بکر و دست‌نخورده که مقصد بسیاری از گردشگران بک پکر و طبیعت گرد است. اینجاست که داشتن یک راهنمای همه‌چیزدان مانند لونلی پلنت ممکن است حتی بتواند جان شما را هم نجات دهد.
حالا ارزش این کسب‌وکار موفق که زمانی تنها با یک کتاب کوچک آغاز شد، چیزی در حدود ۱۹۰ میلیون دلار تخمین زده می‌شود. اتفاقی که نشان می‌دهد بار دیگر در صنعت گردشگری می‌توان از یک کسب‌وکار کوچک یک برند جهانی ساخت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!