غلامعلی سلیمانی بنیانگذار کاله

کاله

غلامعلی سلیمانی بنیانگذار کاله ، متولد ۲۵ خرداد ماه ۱۳۲۵ در شهرستان آمل است. او دورۀ کودکی و نوجوانی خود را در شهرستان آمل استان مازندران گذرانده است.
غلامعلی سلیمانی به‌عنوان یکی از موفق‌ترین کارآفرینان ایرانی شناخته شده است. او کسی است که توانست ایده‌های خلاقانه و فکر خود را با تلاش بی وقفه به ثمر برساند.
حالا او کارآفرینی بزرگ و شناخته‌شده در ایران است که هلدینگ سولیکو را در اختیار دارد؛ هلدینگی با بیش از ۲۰ زیرمجموعه که شرکت کاله یکی از بزرگ‌ترین و مطرح‌ترین‌های آن به شمار می‌آید. قصۀ سلیمانی، قصه ایمان و اعتقاد است؛ ایمانی که ریشه در خانواده و دوران کودکی‌اش دارد.

دوران کودکی و جوانی

چهار سال بیشتر نداشت؛ اما برای سحری از خواب بیدار شده‌بود و می‌خواست مثل بزرگ‌ترها روزه بگیرد. مادرش به او گفت وقتی روز به نیمه رسید ناهارش را بخورد، فردا هم از ظهر تا موقع اذان چیزی نخورد، بعداً این دو روز به هم وصل می‌شوند و یک روز روزۀ کامل می‌شوند. دو دستمال هم به او داده‌بود و گفته‌بود آن‌ها را به هم گره بزند و به رودخانه بیندازد تا روزه‌اش یک روز کامل حساب شود. پدرش از همان کودکی بر نماز خواندنِ او تأکید داشت. رفته‌رفته اعتقادات مذهبی در غلامعلی سلیمانی نهادینه شد و از او فردی ساخت که امروز کارآفرینی صاحب‌نام است.

تحصیل در دانشگاه

زندگی غلامعلی سلیمانی از آمل شروع شد و تا ۱۸ سالگی یعنی زمانی‌که دیپلم گرفت با خانواده‌اش در همین شهر زندگی ‌کرد تا این‌که به تهران مهاجرت کرد. او درمورد وضعیت تحصیلی خود می‌گوید: «بچۀ درس‌خوانی نبودم، شاگرد متوسطی بودم و برای همین رشتۀ ریاضی را انتخاب کردم؛ چون به نظرم ریاضی ساده‌تر بود. وقتی هم به تهران آمدم، اولین کاری که کردم ثبت‌نام در کلاس زبان انگلیسی بود.» سال اول در کنکور پذیرفته نشد، اما سال دوم به دانشگاه ملی ایران (شهید بهشتیِ فعلی) راه پیدا کرد و در رشتۀ ریاضی با این امید درس خود را آغاز کرد تا بعداً به آمریکا برود و در رشتۀ آی‌تی ادامه تحصیل دهد. آنطور که به خاطرش می‌آید، شهریه‌اش چهار هزار تومان بوده که سال اول پدرش آن را پرداخت کرده است. سال دوم مسیرش را از خانواده جدا ‌کرد و تصمیم گرفت خودش شهریه‌اش را بپردازد. بنابراین، نزد یکی از دوستانش رفت و از او وام چهار هزار تومانی گرفت و تلاش کرد با درآمد حاصل از تدریسِ خصوصی، قسط‌هایش را بپردازد؛ اما پدرش بابت این کار با او قهر می‌کند. سلیمانی می‌گوید: «خواستم روی پای خودم بایستم». از رئیس دانشگاه خواست او را برای تدریس در مدرسه معرفی کند و به او وامی هم بدهد. القصه، سلیمانی نه‌تنها از شهریۀ چهار هزار تومانی خلاصی پیدا کرد؛ بلکه با تدریس و دریافت وام، ماهی حدود هزار تومان هم به دست ‌آورد.

ثروت آفرینی

آغاز کار رسمی

از همین‌جا یاد می‌گیرد هر چالشی را به فرصتی برای خود تبدیل کند. پس از گرفتن مدرک لیسانس به سربازی می‌رود و بالاخره در سال ۱۳۵۲ کار رسمی خود را از بازارچۀ سعدی با فروش لوازم یدکی خودرو آغاز می‌کند تا این‌که با یک آمریکایی در ایران آشنا می‌شود و به همراه او شرکتی به نام «مارکتینگ سرویس ‌اند ریسرچ» را راه‌اندازی می‌کند. چند وقت بعد با تحقیقاتی که انجام می‌دهد به این نتیجه می‌رسد که بهترین فعالیت اقتصادی، کارِ مواد غذایی است. سرانجام در سال ۱۳۵۶ وارد کارِ پخش فرآورده‌های گوشتی می‌شود. به این ترتیب، پخش سوسیس و کالباس را با شرکت کالباس‌سازیِ گیلان آغاز می‌کند. ناگفته نماند که در خلال این کارها، هیچ‌گاه تدریس خصوصی را رها نمی‌کند.

پلاک ۹۹ خیابان آذربایجان

دفتری که اکنون به عنوان دفتر مرکزیِ سولیکو شناخته می‌شود، در واقع خانۀ خواهرش بود که بعد از فوت شوهرش می‌خواست آن را مبلغ ۱۷ هزار تومان اجاره بدهد. سلیمانی این خانه را به مبلغ ۲۰ هزار تومان از خواهرش اجاره می‌کند؛ همین خانه پلاک ۹۹ خیابان آذربایجان، اکنون دفتر مرکزی سولیکو است که در آن زمان سردخانه‌ای بود و اجناس از کارخانه گیلان و آرزومانیان در آن انبار می‌شد. کمی بعد تصمیم می‌گیرد همبرگرزنی راه بیندازد و درنهایت در زیرزمینِ همان پلاک ۹۹ کار همبرگرزنی را آغاز می‌کند و در روز اول ۱۹۵ همبرگر می زند: «بعد از دو ماه روزانه ۴۰ هزار همبرگر می‌زدیم و روانه بازار می‌کردیم. در بحبوحۀ سال ۵۷ که خیلی‌ها می‌خواستند فرار کنند، ما می‌خواستیم همین‌جا کار کنیم.» سلیمانی در ایران ماند و کار کرد.

کاله

توسعه کسب و کار

سلیمانی، مدام به فکر توسعه بود و به همین دلیل پول کم می‌آورد و درآمدش کفاف نمی‌داد، اما مصمم شده‌بود که کارش را به نتیجه برساند. او هر پولی به دست می‌آورد، روی کار همبرگرسازی گذاشت تا کار به نتیجه برسد. بالاخره تدریس را کنار گذاشت تا به فعالیت جدیدش به‌صورت تمام‌وقت برسد. علاقۀ او به توسعۀ کارش باعث شد به سراغ راه‌اندازی کارخانه‌های دیگر در سایر شهرها برود. به همین دلیل سر از بوشهر درآورد و به کمک چند شریک در بوشهر، خط کنسرو ماهی را راه‌اندازی کرد و هیچ فرصتی را برای توسعه از دست نداد. کمی بعد به سراغ شهر پدری‌اش رفت و کارخانۀ سوسیس و کالباس‌زنی را در آنجا راه‌اندازی کرد تا این‌که یک دبه شیر پای او را به دنیای لبنیات باز کرد.

جرقه‌ای که یک دبه شیر زد

یک روز که غلامعلی سلیمانی برای دیدار با خانواده‌اش به آمل رفته بود. زنی را دید که یک دبه شیر در جوی خالی می‌کرد و به زمین و زمان بدوبیراه می‌گفت. زن، شیر را برای فروش آورده بود؛ اما کسی از او خریداری نکرده بود. این مسئله ذهنش را درگیر کرد. با دوستش صحبت کرد و تصمیم گرفت به کمک او ماست‌بندی راه بیندازد و کاله از همین‌جا آغاز به کار کرد. اوایل، کمتر کسی امید داشت به موفقیت برسد؛ اما امروز موفق‌ترین گروه در زیرمجموعه‌های سولیکو است. سلیمانی در کتاب رویاهای طلایی می‌گوید: «به خاطر دارم زمانی که به آمل رفتم، کلاً دو گاوداری در آنجا وجود داشت که چهل تن شیر هم بیشتر تولید نمی‌کردند. امروز در آمل بالای چهارصد تن شیر تولید می‌شود. بنابراین، من از کارم راضی‌ام. افراد زیادی در کاله کار می‌کنند و افرادی که به‌طور غیرمستقیم در این حوزه فعالیت دارند، خیلی بیشترند. ما در حوزۀ حمل‌ونقل هم ایجاد اشتغال کرده‌ایم و اکنون از ۱۶ استان، شیر به کاله می‌آوریم.»

محصولات جدید

توسعۀ کاله، گام بعدی بود که سلیمانی با حساب‌وکتاب کاملاً دقیق برداشت. او برای این توسعه بر نیاز و ذائقۀ ایرانی تمرکز داشت. روزی کتابی از دوستی ایتالیایی به دستش رسید که در آن دربارۀ پنیر پروسس‌شده نوشته‌شده بود.تصمیم گرفت پنیر پروسس‌شده را به خط تولیدش در شرکت کاله اضافه کند. البته عملی کردنِ این تصمیم آن‌قدرها هم ساده نبود. به کمک فردی آلمانی و با افزودنِ دستگاه‌های جدید، بالاخره موفق شد شش کیلو پنیر پروسس‌شده تولید کند و این تولید، نویدبخش آینده‌ای درخشان برای کاله بود. البته این پنیر در آمل طرفدار زیادی پیدا نکرد و مردم می‌گفتند شبیه به پنیری است که زمان شاه رایگان در اختیار مردم می‌گذاشتند. سلیمانی پنیر را در نماز جمعه بندرعباس به‌صورت رایگان در قوطی‌هایی پخش کرد تا هرکس از آن خوشش می‌آید به سراغ فروشگاه‌ها برود و آن را تهیه کند.

به‌این‌ترتیب، پنیر پروسس از بندرعباس روانۀ بازار شد. امروز این پنیر یکی از کالاهای پرطرفدار کاله است. تولید این پنیر نشان ‌داد که این شرکت قابلیت‌های بسیاری دارد و رفته‌رفته پنیر فتا، پنیرهای اروپایی و قبرسی، پنیرهای خامه‌ای، پیتزا، موزارلا، چدار، گودا و سایر پنیرها در این شرکت تولید و روانه بازار شد.

از تولید تا صادرات کاله

روزها پشت سر هم می‌گذشت و سلیمانی کارخانه‌هایش را اداره می‌کرد تا این‌که دولت اعلام کرد توان پرداخت ارز را ندارد. به‌این‌ترتیب، تولیدکنندگان باید ارزشان را خودشان تهیه می‌کردند. این مسئله باعث شد غلامعلی سلیمانی به فکر صادرات محصولاتش بیفتد. کادر فروشش را دور هم جمع کرد و با مشورت با آن‌ها اولین صادراتش را انجام داد و در همان اقدام نخست، موفق شد ۸ هزار دلار ارز موردِنیازش را تأمین کند. این روند به همین شکل ادامه پیدا کرد تا رشد صادرات مجموعۀ سولیکو تنها از راه محصولاتش به ۲۸۰ میلیون دلار رسید. در کنار آن صادرات ماشین‌آلات به عراق هم این رقم را بالاتر ‌برد.
صادرات مجموعه سولیکو ارز آوریِ خوبی برای این مجموعه داشت. آن‌ها توانستند علوفه و خوراک دامشان را با این ارز وارد و برای توسعۀ دانش خود اقدام کنند. در این دوران سلیمانی همیشه فراوطنی فکر می‌کرد و همین امر باعث ‌شد پیشرفت کند. او حتی چین و ژاپن را که در حوزۀ واردات پنیر بسیار سختگیر بودند، نشانه گرفت و تلاش کرد شرایط صادرات را به این کشورها فراهم کند. تنها چیزی که به سلیمانی کمک کرد مسیرش را ادامه بدهد و هر بار در توسعه کارش موفق باشد، همان ایمانی بود که از کودکی در وجودش شکل گرفته بود و حالا به او کمک می‌کرد به همۀ اهدافش دست پیدا کند.

تحقق اقتصاد مقاومتی

کارآفرینی که نشان عالی مدیر شایستۀ ملی را از دست‌های رئیس‌جمهوریِ ایران، حسن روحانی دریافت کرده، هم صنعت را خوب می‌فهمد و هم می‌داند چطور باید تولید کرد. او نیاز مردم را می‌شناسد و در همین مسیر گام برمی‌دارد. سلیمانی معتقد است آنچه باعث شده امروز در توسعۀ تولید با مشکلاتی همراه باشیم این است که بدنۀ دولت اقتصادی نیست یا به قول خودش «مسئولان کاسب و بیزنس‌من نیستند». او توصیه می‌کند که مسئولان دست از رویه گذشته بکشند؛ رویه‌ای که در آن نفت به فروش می‌رسد و تولید حرفی برای گفتن ندارد. از سوی دیگر، بحث اقتصاد مقاومتی مطرح است که محور اصلی‌اش بر تولید می‌چرخد. این روزها همه برای عملی شدنِ این موضوع به بخش خصوصی چشم امید دوخته‌اند. سلیمانی در کتاب رویاهای طلایی می‌گوید: «مشکل عملی نشدن اقتصاد مقاومتی، بدنۀ دولت است. هر سازمان و وزارتخانه‌ای در کشور مثل چرخ‌دنده است و تا این‌ها باهم چفت نشوند و نچرخند، عقربۀ اقتصاد نمی‌چرخد و اقتصاد مقاومتی راه به‌جایی نمی‌برد. لازم است کشور شفاف، قانونمند و مالیات محور شود.»

هزار راه رفته

همه با خودشان فکر می‌کنند کارآفرین‌های برتر هرگز شکست نمی‌خورند. سلیمانی هم بر همین باور است و می‌گوید: «من هرگز شکست نخوردم. ادیسون گفته هزار بار شکست نخورده، بلکه هزار راه رفته تا لامپ را روشن کند. شکست و ناامیدی معنا ندارد. هر نشدن به معنای شکست نیست؛ بلکه یعنی نیاز داریم راه‌های تازه‌ای برای رسیدن به هدفمان امتحان کنیم. تیمور لنگ زمانی که احساس شکست کرد، مورچه‌ای را دید که هفتاد بار دیوار را بالا رفت و باز هم تلاش کرد تا موفق شد. او هم فهمیده بود که شکست مقدمۀ پیروزی است. او می‌گوید: «ناامیدی به معنای ضعف است و انسان‌های ضعیف خود را ناامید می‌بینند. چرا انسان ضعیف باشد؟ باید هر بار تلاش کند تا به موفقیتی که می‌خواهد برسد.»

جوایز و افتخارات

در اول مهر ۱۳۹۵ نشان عالی مدیر شایسته ملی توسط رئیس‌جمهور ایران، حسن روحانی، به غلامعلی سلیمانی اهدا شد و همچنین مدال افتخار ملی صادرات به برند کاله که با مدیریت وی اداره می‌شود به او تعلق گرفت. سلیمانی در سال ۲۰۱۵ به‌عنوان نخبۀ اقتصادی در جهان اسلام و یکی از افراد تأثیرگذار در حوزۀ اقتصاد از سوی مرکز تجارت بین‌الملل سازمان همکاری‌های اسلامی در مالزی معرفی شد. او در سال ۱۳۹۶ تندیس و نشان امین الضرب را از اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی در تالار وحدت دریافت کرد.

سولیکو در یک نگاه

پیشرو در صنعت تولید مواد غذایی و نوشیدنی در منطقه

به گزارش مؤسسۀ Euro Monitor در سال ۲۰۱۴، کاله به‌عنوان ۴۸ امین شرکت فعال درزمینۀ تولید مواد غذایی انتخاب و معرفی شد. به گزارش این مؤسسۀ تحقیقاتی، گروه سولیکو به‌عنوان پیشتاز تولید مواد غذایی و نوشیدنی در منطقۀ خاورمیانه برگزیده و معرفی‌شده است.

سولیکو و ۱۴ کارخانه تولید مواد غذایی و نوشیدنی

محصولات متنوع و متعدد گروه سولیکو در سراسر ایران و در ۱۴ کارخانۀ مختلف تولید و به بازار عرضه می‌شود. تمامی محصولات در زیرگروه سولیکو در این ۱۴ کارخانه تولید و آمادۀ عرضه به بازار می‌گردد.

بیش از ۳۰ دفتر در سراسر جهان

گروه سولیکو دارای بیش از ۳۰ دفتر تجاری در کشورهای مختلف ازجمله عراق، امارات متحده عربی، آمریکا، آلمان، انگلستان و روسیه است. این دفاتر وظیفۀ مهم صادرات و همچنین تأمین بخشی از زنجیرۀ تولید محصولات را به عهده دارند.

بیش از ۱۵۰۰۰ نفر نیروی انسانی شاغل

تمامی محصولات تولیدی در کارخانه‌های گروه سولیکو، با تلاش بیش از ۱۵۰۰۰ نفر نیروی شاغل در گروه، تولید، توزیع و به فروش رسانده می‌شود. گروه سولیکو ازنظر تعداد نیروی انسانی شاغل به‌عنوان یکی از بزرگترین مجموعه‌های خصوصی و هم‌تراز بعضی وزارتخانه‌های دولتی است.

بیش از ۱ میلیارد دلار فروش سالانه

گروه سولیکو با داشتن بیش از ۱ میلیارد دلار فروش سالانه انواع محصولات مختلف در سطح بین‌المللی به‌عنوان یکی از برترین‌های صنعت مواد غذایی و نوشیدنی مطرح است. همچنین بخش عمده‌ای از فعالیت‌های گروه سولیکو به صادرات اختصاص دارد که این مجموعه را همواره به‌عنوان یکی از سه صادرکنندۀ برتر مطرح می‌کند.

کاله
کاله

بیش از ۱۸۰۰ ردۀ محصولی

گروه سولیکو با فعالیت در بخش‌های مختلف تولید مواد غذایی، نوشیدنی، لبنیات و … دارای بیش از ۱۸۰۰ ردۀ محصولی است. این تنوع محصولی گروه سولیکو را به‌عنوان یکی از برترین‌های تنوع ردۀ محصولی در ایران و حتی خاورمیانه معرفی می‌کند.

جذب روزانه بیش از ۲۵۰۰ تن شیر

یکی از بارزترین معیارهای موفقیت مجموعه‌های تولید مواد غذایی و لبنی، مقدار جذب روزانۀ شیر است. گروه سولیکو با جذب روزانه بیش از ۲۵۰۰ تن شیر به‌عنوان برترین شرکت در ایران به فعالیت مشغول است که در نوع خود می‌توان از این عدد به‌عنوان یک رکورد نام برد.

توزیع مستقیم محصولات در ایران و منطقه

یکی از مزیت‌های گروه سولیکو در ایران و حتی خاورمیانه،‌ ناوگان توزیع بدون واسطه محصول به خرده‌فروشان است. گروه سولیکو با داشتن بیش از ۲۲۰۰ کامیون و وسیلۀ نقلیه مختلف، امکان توزیع بی‌واسطۀ محصولات را به خرده‌فروشان فراهم می‌کند.صادرکننده برتر در ۶ سال متوالی
گروه سولیکو طی سال‌های متوالی در زمینه‌های مختلف فعالیت خود را آغاز کرده که با توجه به کیفیت و تنوع محصول،‌ بخشی از تولیداتش به کشورهای همسایه و خاورمیانه صادر شده است. حجم صادرات محصولات، گروه سولیکو را در ۶ سال پیاپی به‌عنوان برترین صادرکننده انتخاب و معرفی نموده است.

2 نظر برای "غلامعلی سلیمانی بنیانگذار کاله" ارسال شده
  1. واحدی گفت:

    سلام.آقای سلیمانی که اینقدر زحمت کشیدن و به عنوان کارافرین جهانی شدن و این همه کارخانه و تولید دارن،چرا رسیدگی به کارگرا نمیکنن که بخاطر ی سری مدیران حق خور،حق کارگر رو ضایع میکنن و کارگری که با جون و دل و عشق کار میکنه از کار اخراج میکنن.من میخوام این صحبتم‌ بی واسطه ای به گوش اقای سلیمانی برسه.مرسی

    1. ثروت آفرینی گفت:

      سلام بله کارگران از قشر زحمت کش تولید هستند .امیدواریم مشکل شما حل شود. سلامت باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!