داستان برند وال مارت

وال مارت

بزرگترین خرده فروش دنیا

در این مقاله با داستان برند وال مارت و فروشگاه‌های خرده‌فروشی‌اش که بیشترین تعداد کارمند در سرتاسر دنیا را دارد آشنا می‌شویم.
برند وال مارت یکی از موفق‌ترین شرکت‌ها در جهان است و مطمئناً یکی از مشهورترین و سودآورترین خرده‌فروشی‌ها در تاریخ محسوب می‌شود. تاریخچۀ وال مارت به سال ۱۹۶۲ بازمی‌گردد؛ زمانی که یک تاجر محلی به نام سم والتون اولین بار آن را در شهر راجرز راه‌اندازی کرد.

تاریخچۀ وال مارت

اولین فروشگاه وال مارت آمریکا، در راجرز ایالت آرکانزاس تأسیس شد که در آن زمان یک آزمایش بود. سم والتون و گروه مدیریتی‌اش روی تمایز این شرکت با دیگر خرده‌فروش‌های بزرگ آن زمان به‌خصوص Sears و Kmart تمرکز کرده بودند. برند وال مارت با تأکید بر زمینۀ کاری فروشگاه‌های وال مارت که امروزه نیز در مورد فروشگاه‌های این برند همچنان اجرا می‌شود، روی اهداف خود ایستادگی کرد؛ به‌خصوص در زمینه‌های ذیل:
✔کمپین‌های تبلیغاتی متمرکز بر مشتری (به‌خصوص ارسال تبلیغات از طریق ایمیل).
✔تمرکز روی کنترل قیمت (عمدتاً با خریدوفروش کالاهای داخلی ارزان‌قیمت).
✔نزدیک بودن انبارها به فروشگاه‌ها، به‌طوری‌که توزیع کالا ارزان‌تر و آسان‌تر می‌شد.
با اجرای موفقیت‌آمیز تمامی قوانین بالا، فروشگاه‌های وال مارت به‌سرعت گسترش یافتند. سم والتون توانست طی ۵ سال، تعداد شعبه‌های خود را به ۲۴ عدد در ایالت آرکانزاس برساند. بعدازآن، شرکت شعبه‌های خود را در ایالت‌های دیگر آمریکا راه‌اندازی کرد.

ثروت آفرینی

ثبت برند

شرکت وال مارت سال ۱۹۶۹ (تنها ۷ سال پس از تأسیس اولین فروشگاه)، برند خود را ثبت کرد. در آن زمان وال مارت ۳۸ شعبه و ۱۵۰۰ کارمند داشت. طی ۲۰ سال، برند وال مارت توانست اولین سوپراستارهای وال مارت را تحت عنوان کلاب سم در سال ۱۹۸۳ و اولین حضور خود درزمینۀ سوپرسنترها (مراکز خرید بسیار بزرگ) را در سال ۱۹۸۸ به ثبت برساند.
بعد از تمامی موفقیت‌هایی که در سرتاسر آمریکا به دست آورد، برند وال مارت سال ۱۹۹۰ شروع به تأسیس شعبه‌های خود در نقاط دیگر جهان کرد. سم والت اولین شعبه بین‌المللی برند Walmart را در مکزیک افتتاح کرد و بعدازآن شعبه‌های دیگری در انگلستان، آلمان، چین و کانادا راه‌اندازی کرد.
سال ۱۹۸۷ برند وال مارت توانست شبکۀ ماهواره‌ای شخصی خود را راه‌اندازی کند. این شبکۀ ماهواره‌ای امکان انتقال داده‌ها، صدا و ویدئو را از دفتر مرکزی شرکت به‌تمامی واحدها و فروشگاه‌ها امکان‌پذیر می‌کرد. بدین ترتیب، بررسی مقدار موجودی و فروش فروشگاه‌ها بالا رفت و درنتیجه، امکان خدمت‌رسانی نیز افزایش یافت.

توسعۀ برند

سال ۱۹۹۹ Walmart به‌قدری گسترش یافت و بزرگ شد که بیشترین تعداد کارمندان را نه‌تنها در آمریکا، بلکه در سرتاسر جهان داشت. دو سال بعد برند وال مارت توانست از شرکت Exxon-mobile پیشی بگیرد و ثروتمندترین کمپانی در دنیا شد. البته این لقبی بود که کمپانی نتوانست برای همیشه آن را حفظ کند. بعدها کمپانی‌های دیگری مانند فروشگاه اینترنتی آمازون، Alphabet، گوگل، مایکروسافت، اپل و تعداد زیادی شرکت چینی از او جلو زدند و گوی رقابت را از شرکت وال مارت ربودند. اکنون والمارت در ردۀ۲۹ فهرست ثروتمندترین کمپانی‌ها در دنیا قرار دارد.

وال مارت

هدف و مأموریت شرکت وال مارت

مأموریت فعلی و شعار تبلیغاتی Walmart، که در دفتر مرکزی این شرکت در بنتونویل سرلوحۀ کار است، این جمله است: «پول مردم را پس‌انداز کنید تا زندگی بهتری داشته باشند».
علاوه بر شعار بالا، کمپانی سعی دارد هدفی که سم والتون، بنیان‌گذار فقید فروشگاه‌های وال مارت، داشت را دنبال کند. هنگامی‌که سم والتون مدتی قبل از مرگش در سال ۱۹۹۲، مدال آزادی را از رئیس‌جمهور جرج بوش دریافت کرد، گفت:
«اگر ما همه باهم کار کنیم، می‌توانیم هزینۀ زندگی را برای هرکسی پایین بیاوریم. ما به جهانیان فرصتی می‌دهیم تا پول‌های بیشتری پس انداز کنند و زندگی بهتری داشته باشند.»

قوانین و سیاست برند وال مارت

برند Walmart سال‌هاست با قوانین و سیاست‌هایی منحصربه‌فرد در پیشرفت این شرکت نقش بسزایی دارد. در ادامه به چند استراتژی شرکت وال مارت اشاره می‌کنیم:
✔درهای باز: در اتاق مدیران همیشه به روی تمامی کارکنان باز است.

✔قانون غروب آفتاب: کارکنان باید تمامی سؤالات مشتریان و کارکنان را در همان روزی که پرسیده می‌شود، پاسخ دهند.

✔قانون ریشه: برند وال مارت سعی می‌کند ایده‌ها و پیشنهاد‌ها را از بخش فروش بگیرد و عملی کند

✔سه اعتقاد اصلی: احترام به فرد، خدمت به مشتریان و تلاش برای تعالی، سه سنگ بنای تجارت هستند

✔قانون ۱۰ فوتی: برقراری تماس چشمی، خوشامدگویی به مردم و کمک به مشتریانی که در ۱۰ فوتی کارکنان قرار می‌گیرند.

✔رهبری کارکنان: مدیران در خدمت گروه خود هستند و نه برعکس.

✔رقص و آواز کارکنان: این یک شعار واقعی است که هرروز صبح برای بالا بردن روحیۀ کارکنان اجرا می‌شود. سم والتون این قانون را وقتی گذاشت که از یک کارخانۀ تولید کره در سال ۱۹۷۵ بازدید می‌کرد.

وال مارت

زندگینامۀ سم والتون، بنیان‌گذار وال مارت

سم والتون، تاجر آمریکایی و کارآفرین بزرگ صاحب خرده‌فروشی Walmart و شرکت سمز کلاب در سال ۱۹۱۸ در اکلاهما به دنیا آمد. خانوادۀ سم کشاورز بودند و در آن زمان کشاورزی درآمد چندانی نداشت. بنابراین، فقر و درآمد ناپایدار خانواده باعث شد سم از همان کودکی با بازار کار آشنا شود. او از همان کودکی شیر گاوها را می‌دوشید، در شیشه‌های مخصوص می‌ریخت و به دست مشتریان می‌رساند. در دوران نوجوانی و زمانی که به دبیرستان می‌رفت، به تحویل روزنامه و فروختن حق اشتراک مجله مشغول شد.
سم بااینکه سخت کار می‌کرد، اما در درس و آموزش بسیار موفق بود. او تصمیم گرفت برای پیدا کردن فرصت‌های بیشتر وارد دانشگاه شود. بنابراین، در رشتۀ اقتصاد دانشگاه میزوری مشغول به تحصیل شد. او بعد از فارغ‌التحصیلی به‌عنوان کارآموز وارد فروشگاه GCpeni شد و بعد از ۱۸ ماه به ارتش رفت. در سال ۱۹۴۵ و در سن ۲۶ سالگی ارتش را ترک کرد و به فکر تأسیس وال مارت افتاد. او ۲۰ هزار دلار از پدر همسرش قرض گرفت و با پولی که خود پس‌انداز کرده بود، مکان اولین فروشگاه وال مارت آمریکا را اجاره کرد و این آغاز پیشرفت‌های فوق‌العادۀ او بود.
بعد از مدتی و با پایان یافتن قرارداد اجاره فروشگاه، او فروشگاهی دیگر اجاره کرد به نام Five and Dime و درآمد آن را از ۷۲ هزار دلار در سال به ۱۰۵ هزار و سپس به ۱۴۰ هزار دلار رساند. موفقیت در اولین فروشگاه‌ها او را به فکر تأسیس شعبه‌های دیگر انداخت.
والتون در سال ۱۹۴۳ با هلن رابسون ازدواج کرد. آن‌ها صاحب ۴ فرزند بودند که پس از فوت پدر، فروشگاه‌ها به هر ۴ نفر آن‌ها رسید. اکنون هر ۴ فرزند او در این فروشگاه‌ها مشغول به کار هستند. خانواده والتون همواره به فعالیت‌های خیریه توجه ویژه داشتند؛ به‌طوری‌که در سال ۱۹۷۹ خیریه وال مارت را تأسیس کردند.
سم والتون در پنجم آوریل ۱۹۹۲ (۱۶ فروردین ۱۳۷۱) در سن ۷۴ سالگی و براثر سرطان استخوان از دنیا رفت. دانشگاه آرکانزاس به یاد او نام دانشکده کسب‌وکار خود را به سم ام. والتون تغییر داد. نکته مهمی که شاید مردم ندانند این است که سم والتون مخترع خرده‌فروشی نبود. او فقط تأثیر بسیار شگرفی روی این صنعت داشت. درواقع او فرهنگ خرید را در میان مردم آمریکا تغییر داد.

شکست‌های برند وال مارت

شرکت Walmart هم مانند بسیاری از برندهای بزرگ دنیا با شکست و ناکامی‌هایی روبه‌رو بوده است؛ شکست‌هایی که درس‌های بزرگی هستند. والتون در سال ۲۰۱۱ پروژه‌ای با عنوان وال مارت اکسپرس را شروع کرد. در این پروژه فروشگاه‌هایی کوچک در مناطق روستایی راه انداخت. آن‌ها تصمیم داشتند که این وال مارت‌های کوچک تبلیغی باشد برای وال مارت‌های بزرگ. اما به دلیل کوچکی، مواد غذایی کمی ارائه می‌داد؛ بنابراین در رفع نیازهای غذای مشتریان خود ناموفق بود.
وال مارت هنگام توسعۀ فروشگاه به کشورهای دیگر در چند کشور ناموفق عمل کرد؛ کشورهایی مانند هند، کرۀ جنوبی، روسیه و آلمان. علت شکست در تمامی آن‌ها نیز نشناختن مردم محلی و خواسته‌های آن‌ها بود. از همین شکست می‌توانیم این درس را بگیریم که هنگام فروش هر چیزی باید به اخلاق و روحیات و البته نیازهای هر محل توجه ویژه داشته باشیم و تاریخچۀ هر کمپانی بزرگی می‌تواند درس و انگیزه‌ای باشد برای همه ما.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!