مهاجم بی رحم

مهاجم بی رحم

ارسال کیت‌های غذایی از سوی شرکت‌ها در واقع راهکاری برای در اختیار قراردادن لوازم و مواد اولیه مورد نیاز طبخ غذای انتخابی مشتری است که به همراه دستور العمل آشپزی و در جهت چشیدن طعم غذای سالم و لذیذ خانگی است چند سالی است که با گسترش فعالیت شرکت‌های استارت‌آپی در تمامی کشورهای جهان همه گیر شده و حتی در یکی دو سال اخیر پای این شرکت‌ها به ایران نیز باز شده است . اما فارغ از اظهار نظرات مطرح شده در زمینه الزام حمایت از گسترش این نوع شرکت‌ها ایده جالب ارائه کیت‌های غذایی اولین بار درآلمان و در سال ۲۰۱۱ بنیان‌گذاری شد شرکتی که علی رغم فراز و نشیب‌های فروانی که حتی مدیرانش را تا مرز ورشکستگی کشاند و امروز کمترین استقبال برای سرمایه‌گذاری در این نوع استارت‌آپ‌ها وجود دارد تقریبا بدون رقیب به فعالیت خود و البته بدون رقیب ادامه داده است.

حضور در ۱۰۰ کشور جهان

نیاز به غذا و تنوع طلبی افراد که در نتیجه افزایش مشکلات زندگی ماشین با محدودیت همراه شده بود و بسیاری از افراد به ناچار به سمت مصرف انواع غذاهای فست فود سوق دهد مبنای ایده‌ای شد تا برخی از شرکت‌ها با استفاده از ظرفیت‌های تکنولوژی غذای خانگی را مجددا به سفره خانوادده‌ها بازگردانند . البته شکل گیری استارت‌آپ‌های صنایع غذایی اولین بار در کشور سوئد صورت گرفت. اما در نهایت موفقیت این شرکت که در ابتدا بسته‌های مواد اولیه به همراه دستور طبخ را با پست به دست مشتریان می‌رساند با افزایش کاربرد نرم افزارهای موبایلی شکل و شمایل دیگری به خود گرفت و بازار بزرگی را در دنیا رقم زد که که با رشد سالانه ۴٫۵ درصدی درآمدی بالغ بر ۶ میلیارد دلار را برای فعالان این حوزه به ارمغان آورد . بررسی‌ها نشان می‌دهد شرکت‌های بزرگ این حوزه همچون تک‌کرانچ ارزش خود را به بیش از ۱٫۴ میلیارد دلار رسانده و هلو فرش نیز با ارزش بالغ بر ۱٫۳ میلیارد دلاری در این حوزه بدون رقابت به یکه تازی مشغول است از سوی دیگر مشتریان این کسب و کارها نیز به واسطه آنکه در کمترین زمان و هزینه‌ اندک قدر خواهند بود از بسته‌های مواد غذایی ارسالی استفاده کرده و دوباره طعم غذای خانگی را بچشند از این نوع کسب و کارها استقبال کرده به گونه ایکه هم اکنون در بیش از ۱۰۰ کشور جهان شاهد شعبات متعدد استارت‌آپ‌های صنایع غذایی هستیم.

آغاز یک ایده: دامینیک ریچر مدیرعامل استارت‌آپ هلو فرش
«‌Hello Fresh» از سال ۲۰۱۱ کار خود را آغاز کرد در واقع ایده تولید و ارسال کیت‌های غذایی که از سوی دامینیک ریچر مطرح شده بود به همراه ویژه‌گی‌هایی شخصیتی و تجربه کاری این شخص بود که الیور سام‌ور از بنیان‌گذاران راکت اینترنت را که از نفوذ بالایی در سیستم اینترنت آلمان برخوردار بود را به خود جلب کرد و این میلیاردر را متقاعد کرد

تا در ایده ریچر برای احداث استارت‌آپ « Hello Fresh» سرمایه گذاری کند البته باید توجه داشت که ایده ارسال کیت‌های غذایی که در آن مواد لازم به همراه دستور العمل پخت غذایی خاص برای مشتری ارسال می‌شود اولین بار توسط یک استارتاپ سوئدی به نام لیناس مات‌کاس (Linas Matkasse) اجرایی شد و این شرکت با استفاده از پست بسته‌ها را به دست مشتریان می‌رساند موضوعی که درسوئد با استقبال بی سابقه همراه شد و سود بیش از ۴۵ میلیون دلاری برای این شرکت به همراه داشت، اما تفاوتی که طراح و سرمایه گذار هلو فرش « Hello Fresh» از این استارت‌آپ توقع داشتن گسترش در تمامی کشورهای جهان بود . هر چند که با آغاز به کار این استارت‌آپ آلمانی در سال ۲۰۱۱ سرمایه گذاران دیگر نیز به این کسب و کار ورود پیدا کرده به طوریکه تنها در مدت ۶ سال بیش از یک میلیارد دلار در ۱۰۰ شرکت مشابه سرمایه گذاری شد و شرکتهایی همچون Blue Apron و Plated که چند ماه پس از Hello Fresh راه اندازی شده و به سرسخت ترین رقبای آن تبدیل شدند البته بسیاری از شرکتهای این صنعت به همان سرعتی که رشد کرده بودند با افول مواجه شدند به طوریکه شرکت Plated در سپتامبر گذشته با مبلغ ۲۰۰ میلیون دلار به شرکت خرده‌فروشی آمریکایی آلبرتسانز (Albertsons) فروخته شد. همچنین شرکت Blue Apron که زمانی رتبه‌ی نخست فروش و بزگترین سهم بازار را در اختیار داشت از زمان عرضه‌ی اولیه‌ی سهام خود در بورس در سال ۲۰۱۷ تا کنون ۷۰ درصد ارزش سهام خود را از دست داده است.

گسترش فعالیت در جهان

یک سال پس از آغاز به کار هلو فرش این شرکت تصمیم گرفت دایره فروش خود را در دیگر کشورا نز گسترش دهند که البته شرکت های رقیب نیز همزمان تصمیم به حضور در بازار کشورهای دیگر به خصوص آمریکا گرفتند به همین جهت هلو فرش با پیش دستی نسبت به تاسیس دفتری در نیویورک اقدام کرد . اما هزینه‌های بالای تبلیغات و بازاریابی که با روند صعودی در سال سوم به بیش از ۳۰ میلیون دلار رسیده بود و این به معنای هزینه ۳۰ درصدی از درآمد سالیانه شرکت بود باعث شد تا در سال ۲۰۱۴ هلو فرش تا مرز ورشکستگی نیز پیش رود و این در حالی بود که سرمایه گذاران نیز تمایل چندانی برای حمایت مالی مجدد نداشتند . در نهایت ریچر برای عبور از بحران موفق شد تا حمایت یک صندوق سرمایه‌گذاری با نام Insight Venture Partners در نیویورک را بگیرد و این صندوق با سرمایه گذاری ۳۴ میلیون دلاری ارزش هلوفرش را ۱۷۸ میلیون دلار برآورد کرد که چندین برابر برآوردهای اولیه بود این موضوع باعث شد تا سام ور مجدد برای سرمایه گذاری در شرکت علاقه مند شده و در ال ۲۰۱۵ با تزریق ۱۲۰ میلیون دلار ارزش هلو فرش را به ۷۰۰ میلیون دلار رساند و توانست سهام ۵۰ درصدی را نیز به خود اختصاص دهد .

عبور از بحران و جذب سرمایه‌گذاران

پس از عبور از بحران ورشکستگی با توجه به سهم ۷۰ درصدی شرکت Blue Apron از بازار آمریکا حضور و افزایش سهم در بازار آمریکا به عنوان مهمترین رویکرد شرکت قرار گرفت به همین منظور این شرکت که در تگزاش و نیویورک دفتر داشت تمرکز خود را بر ایالات جنوبی قرار داد تا بتواند ظرف مدت حداکثر ۴۸ ساعت نیاز مشتریان را تامین کند .

البته روش جذب مشتری این شرکت که به روش تهاجمی نیز مشهور باعث شده بود تا در برخی از موراد با نارضایتی مشتریانی مواجه شود که معتقد بودند این شرکت از هر ترفندی برای دزدیدن پول ناهار بهره می‌گیرد. موضوعی که در برخی از مواقع به کاهش شدید ارزش سهام منجر شد به هر حال تداوم فعالیت هلو فرش باعث شد تا در سال ۲۰۱۸ پس از سال‌ها در بازار آمریکا از رقیب سنتی خود Blue Apron پیشی بگیرد و علاوه بر دیگر نقاط جهان در بازار آمریکا نیز به بزرگترین شرکت تحویل کیت‌های غذایی تبدیل شود. میزان سهان این شرکت در سال ۲۰۱۷ به‌صورت عمومی در آلمان عرضه شد و اکنون ارزش آن بیش از ۲.۳ میلیارد دلار برآورد شده و پیش بینی‌ها از افزایش حدود ۳۰ درصدی میزان فروش شرکت در سال جاری خبر داده که درآمد خالص سالانه بیش از ۱٫۳ میلیارد دلاری را برای مجموعه و سهامداران به همراه خواهد داشت . هر چند که با وجود این میزان درآمد ریچر در آخرین مصاحبه خود گفته بود که هنوز شرکتش به سوددهی نرسیده است . اما به نظر می‌رسد با توجه به اعلام راکت که از این پس سرمایه ۳ میلیارد دلاری خود را برای هوش مصنوعی و تکنولوژي مالی (Fintech) هزینه خواهد کرد و همچنین عدم تمایل سرمایه‌گذاران دیگر برای ورود به استارت‌آپ‌های کیت غذا هلوفرش« Hello Fresh» بتواند به عنوان بزرگترین شرکت کیت غذا در جهان به یکه تازی‌های خود ادامه دهد. در چند سال گذشته شرکت هلوفرش در چند زمینه کارکرد خود را بهبود بخشیده است.

ریچر چند مدیر اجرایی باسابقه مانند توبیاس هارتمن (Tobias Hartmann) استخدام کرده است. هارتمن قبلاً در eBay مشغول به کار بوده و اکنون مدیر‌عامل کل شرکت هلوفرش در آمریکا است. همچنین حداقل دستمزد ساعتی در دفتر نیوجرسی به ۱۳ دلار افزایش پیدا کرده است و اوضاع این نمایندگی تا حدی سروسامان یافته است. حاشیه‌ی درآمد شرکت نیز از جمله در بخش بازاریابی، از ۱۷ درصد به ۲۳ درصد افزایش پیدا کرده است. در ۱ نوامبر ۲۰۱۷ سهام هلوفرش با موفقیت در بورس فرانکفورت عرضه شد و سهام آن به ارزش ۳۳۰ میلیون دلار به فروش رفت و ارزش هلوفرش ۱.۹ میلیارد دلار تخمین زده شد. از آن زمان تاکنون ارزش سهام این شرکت همواره رشد داشته و فروش آن نیز بیشتر شده و سرمایه‌گذاران هلوفرش معتقدند وضعیت مالی این شرکت با گذشت زمان و تثبیت بازار کیت‌های غذایی بهبود خواهد یافت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!