مزیت استارتاپ ها

استارتاپ

ظهور کسب‌وکارهای استارتاپ در ایران چه اتفاقات مثبتی را رقم زده و چه مزایایی برای کشور فراهم کرده است؟
استارتاپ های ایرانی توانسته‌اند در توسعۀ اقتصادی، افزایش بهره‌وری و بهبود کیفیت زندگی مردم، اتفاقات خوبی را رقم بزنند؛ این کسب‌وکارهای نوپا نسبت به سایر مشاغل از مزایایی برخوردار هستند که آن‌ها را از دیگر شغل‌ها متمایز ساخته است، در ادامه به مواردی از مهم‌ترین مزیت‌های استارتاپ‌ها اشاره شده است:

تعامل با اقتصاد سنتی

در عصر حاضر، کسب‌وکارها در دوران گذار از حالت سنتی به مدرن هستند و در راستای پیشرفت کسب‌وکار، حضور و ماندن در بازار رقابتی امروز، نیاز به این گذار است. در این میان، درست برعکس آنچه که تصور می‌شود، استارتاپ‌ها هیچ‌گونه تقابلی با کسب‌و‌کارهای سنتی و اقتصاد بومی نداشته‌اند و هیچ‌کدام مخالف دیگری نیستند. این از مزایای استارتاپ‌هاست که کسب‌وکارهای سنتی با تعامل آن‌ها می‌توانند بهترین خدمات را به مشتریان ارائه دهند؛ در واقع، همان‌گونه که کسب‌وکارهای سنتی برای حرکت به سمت بهینه‌سازی نیازمند استفاده از ظرفیت‌های فناوری هستند، استارتاپ‌ها نیز می‌توانند مسیر کسب‌وکارهای سنتی را هموار کنند. همین نیاز متقابل، بستر تعامل مثبت میان این دو اقتصاد را ایجاد کرده است و به حفظ و رشد اقتصاد بخش بومی و سنتی کشور کمک می‌کند.

بهبود کیفیت زندگی مردم

ظهور استارتاپ‌ها سبب ایجاد رقابت در بازار شده و ماحصل این هم‌آوری، بهره‌مندی مردم از محصولات و خدمات با کیفیت بالاتر است؛ درواقع، مصرف‌کنندگان با تنوع محصول بیشتری رو‌به‌رو هستند و می‌توانند میان خوب و خوب‌تر انتخاب کنند.
به عنوان مثال، اپلیکیشن‌هایی طراحی شده است که مشتریان به واسطۀ آن می‌توانند بدون نیاز به خارج شدن از خانه در بازاری مجازی گشت‌وگذار کرده و محصول موردِ نظر خود را پیدا کنند یا جابه‌جایی و حمل‌ونقل راحت‌تری داشته باشند. همین نکته درخصوص سایر خدمات نیز صادق است؛ سرویس‌هایی که استارتاپ‌ها با بهره‌مندی از فناوری‌های روز برای ارائه به مشتریان خود در نظر گرفته‌اند، تأثیر شایانی بر کیفیت
زندگی مردم دارد.

ثروت آفرینی

تقویت بخش خصوصی

اکوسیستم‌های استارتاپی موفق این مزیت را دارند که به‌صورت خصوصی فعالیت ‌کنند؛ به این معنا که دولت به‌ جای ورود مستقیم به این حوزه، تنها زیرساخت‌های فنی و حقوقی لازم را فراهم کرده و کار را به بخش خصوصی سپرده است؛ به همین جهت استارتاپ‌ها ‌عاملی در جهت تقویت بخش خصوصی در فضای اقتصادی کشور خواهند بود. بنابراین، سرمایه‌های خصوصی هم می‌توانند به سمت توسعه کسب‌وکار نوپای استارتاپی هدایت شوند و اتفاقات مثبتی را رقم بزنند.

جذب دانش، فناوری و تجربۀ تراز جهانی

فعالیت استارتاپی در کشور می‌تواند انتقال دانش، فناوری و تجربۀ تراز جهانی را به همراه داشته باشد؛ زیرا موفقیت کارآفرینان ایرانی در برابر رقبای خارجی نیازمند استفاده از دانش تراز جهانی‌ست. استارتاپ‌ها بنا به ماهیتی که دارند، فرصتی برای ایجاد ارتباط و انتقال تکنولوژی و دانش با تمامی جهان فراهم می‌کنند. آن‌ها سرمایه‌های خارجی را هم جذب می‌کنند و در واقع مهم‌ترین بحث در جذب سرمایه‌گذار، تزریق دانشی‌ست که در این میان اتفاق می‌افتد و به نوعی شبکه‌ای از ارتباطات بین استارتاپ‌های ایرانی و فعالان خارج از کشور ایجاد می‌شود که نقش مهمی در به‌روزآوری دانش و استفاده از تجربۀ جهانی در این حوزه دارد.

فرهنگ احترام به مشتری

کسب‌و‌کار‌های نوپا به‌سرعت در حال فراگیر شدن در سطح کشور هستند و روز‌به‌روز هم متنوع‌تر می‌شوند. از کلیدی‌ترین مزیت‌های خدمات این مجموعه‌های نوپا، احترامی‌ست که برای مصرف‌کنندگان و مشتریان قائل هستند و این خود، عاملی مهم در جذب مردم به سمت استارتاپ‌هاست. وضعیت مطلوب سرویس‌دهی و احترام به حقوق مشتری از دیگر نکات برجستۀ این کسب‌وکارهای نوپاست. این تغییر رفتار ماحصل فعالیت استارتاپ‌هاست؛ تغییراتی که تا چند وقت پیش شاید دور از انتظار به‌نظر می‌رسید.

استارتاپ

تحقق رؤیاهای جوان و خلاق

شاید روزانه بارها و بارها رؤیاهایی در ذهن ما جرقه بزند و ما به سادگی از آن‌ها بگذریم، اما یک اتفاق جالب این است که جوانان با ایده‌های استارتاپی خود می‌توانند رؤیاهای خلاقانۀ خود را جامۀ عمل بپوشانند؛ فقط کافی‌ست روی ایده‌های جذاب و بزرگ خود کار کنند، آن‌ها را صیقل دهند و با دیدی وسیع نسبت به توانمندی‌های خود وارد میدان کاری شوند. در مسیر تحقق آرزوی استارتاپی‌، انتخاب تیمی حرفه‌ای، شتاب‌دهی و جذب سرمایه و داشتن مشاور یا راهنما می‌‌تواند بسیار حیاتی باشد.

آغاز کسب‌وکار با سرمایۀ اندک

از آنجا که ایده و هم‌تیمی، اصلی‌ترین سرمایه‌های استارتاپ‌ها هستند، راه‌اندازی یک کسب‌وکار نوپا لزوما نیاز به سرمایۀ هنگفتی ندارد. اگر ترکیبی مناسب از مهارت، اخلاق و دانش بازاریابی در فرد باشد، شروع کسب‌وکار با پول بسیار کم نیز امکان‌پذیر است. بسیاری از استارتاپ‌های موفق در ایران با سرمایۀ بسیار اندک و صرفا با پرورش ایده و مهارت خود توانسته‌اند به موفقیت‌های بالایی دست پیدا کنند. درواقع، یک ایدۀ خوب خود به‌تنهایی جذب‌کنندۀ سرمایه است و این یکی از نکات مثبت استارتاپ‌هاست.

ترویج فرهنگ کار گروهی

فرهنگ کار گروهی از مؤلفه‌های پیشرفت یک جامعه است؛ اما در کشور ما همواره موانعی بر سر راه آن در جامعه بوده است. در نگاه استارتاپی فضا برای همۀ تیم‌های خلاق و مستعد باز است. این فضای همکاری مشترک، روحیه و فرهنگ کار گروهی را در جامعۀ ما گسترش می‌دهد. به طور کلی فعالیت‌های گروهی ثمربخش‌تر هستند. در این میان، فرهنگ کار گروهی حاکم بر استارتاپ‌ها سبب می‌شود تا ایده‌های فردی با همکاری و تعامل گروهی عملی شوند و به مرحلۀ ظهور برسند.

نوآوری

امروزه بقای سازمان‌ها مستلزم نوآوری‌ست و این مهم می‌تواند عاملی در جهت افزایش ثروت و ارتقای جایگاه ایران در بازار رقابت جهانی شود. در این میان استارتاپ،‌ یعنی نوآوری مداوم و پیوسته. نوآوری صرفاً به استارتاپ‌ها محدود نیست و همۀ افراد در هر سمت و هر شغلی برای موفقیت نیاز به نوآوری و خلاقیت دارند؛ اما این نکته برای تجارت استارتاپی یک ضرورت است. از آنجا که استارتاپ‌ها صرفا مختص به فناوری نیستند، این نگرش نوآورانه را در صنایع مختلف وارد کرده‌اند و از آن بهره‌برداری می‌کنند.

سرعت در ارائۀ خدمات

از آنجا که استارتاپ‌ها، غالبا تحت وب و کسب‌وکارهایی اینترنتی هستند، مشتریان ملزم به مراجعۀ حضوری جهت تهیۀ کالاها و دریافت خدمات موردنیاز خود از آن‌ها نیستند. همین امر سبب می‌شود تا ارائۀ خدمات از سوی آن‌ها زمان کم‌تری ببرد. از سوی دیگر، آنلاین بودن این کسب‌وکارها، یعنی سلسله مراتب کم‌تر و انجام کارها با سرعت بیشتر.
چنانچه اشاره شد، فضا و فرهنگ استارتاپی، الگوی جدیدی از کسب و کار مبتنی بر نوآوری، فناوری و کارآفرینی را توسعه می‌دهد و این الگو می‌تواند در جهت توسعۀ اقتصاد دانش بنیان و اشتغال‌زایی در میان فارغ التحصیلان دانشگاهی و متخصصان ایرانی بیشتر و بهتر مورد استفاده قرار گیرد. مشروط به آنکه، اولاً بدون افراط و شعارزدگی، ابعاد و اقتضائات استارتاپ‌ها را بهتر بشناسیم و ثانیا نهادهای حاکمیتی به وظیفۀ خود در بسترسازی برای فعالیت موفق اقتصادی و تقویت شبکۀ پشتیبانی از استارتاپ‌ها عمل کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!