مامان پز چگونه به وجود آمد؟

مامان پز

داستان مامان پز را خانمی به نام تبسم لطیفی متولد سال ۱۳۶۴ در خرم‌آباد لرستان آغاز کرد. او در خانواده‌ای فرهنگی متولد شد که تحصیلات جایگاه ویژه‌ای داشت. مادرش معاون دبیرستان است و پدرش شغل آزاد دارد. در سال ۱۳۸۳، تبسم برای تحصیل در رشتۀ برق دانشگاه صنعتی شریف، راهی تهران شد و در طول تحصیلش متوجه شد که برق، رشتۀ موردعلاقه‌اش نیست؛ بنابراین در سال ۱۳۸۸، تحصیلات خود را در دانشگاه شریف و در رشتۀ ام.بی.ای آغاز کرد. او که در اندیشگاه پاسارگاد کار می‌کرد و در طول دورۀ تحصیلش، چند پروژۀ تحقیقاتی در زمینۀ پرداخت‌های امن و آی.تی برای بانک پاسارگاد انجام داده بود، متوجه شد که برای کارمند بودن ساخته نشده است؛ بلکه می‌خواهد در شرکت بزرگی کار کند یا کسب‌وکار خودش را راه بیندازد.

داستان مامان پز از کجا شروع شد؟

تبسم از زمان دانشجویی، همیشه مشکل غذای خانگی داشت. او که همیشه دلتنگ دستپخت بی‌نظیر مادرش بود و راهی برای دسترسی به غذای خانگی نداشت، در اسفند ماه ۹۱ تصمیم گرفت تا در سومین استارتاپ ویکند شریف شرکت کند. او ایده‌های زیادی در حوزۀ آی.تی داشت که البته برخی از آن‌ها قابلِ‌اجرا نبودند. یکی از آن‌ها ایدۀ تهیۀ غذای خانگی بود که موردِاستقبال افراد زیادی قرار گرفت. تبسم به ایدۀ خود پروبال داد و تصمیم به اجرای آن گرفت. از آنجایی که او هنوز کارمند بود و نمی‌خواست کارش را رها کند، تیم کوچکی تشکیل داد. ابتدا تصور می‌کردند که یک نفر غذا می‌پزد و یک نفر دیگر هم غذا را تحویل می‌دهد، به همین سادگی!

ثروت آفرینی

توقف اول

اما داستان پیچیده‌تر از این حرف‌ها بود؛ از آن‌جایی‌که تبسم و سایر اعضای تیم مشغول کارهای دیگری بودند، نمی‌توانستند تمام‌وقت کار کنند. این تیم تنها هفته‌ای یک‌بار جلسه می‌گذاشت تا اقداماتی را برای برند مامان پز ترتیب دهد که البته برخی از این کارها هم انجام نمی‌شد. آن‌ها چون فکر می‌کردند می‌توانند مامان‌پز را در کنار کار اصلی‌شان ادامه دهند و به وقت و برنامه‌ریزی زیادی نیاز ندارند؛ در سال اول، یعنی سال ۱۳۹۲، فقط ۲۰ سفارش داشتند؛ دو نفر تیم را ترک کردند و حدود ۶ ماه کار مامان‌پز متوقف شد. این امر باعث شد که تبسم تصمیم خود را بگیرد و در روزهای پایانی سال ۹۲، کار قبلی‌اش را رها کند تا تمام‌وقت به پروژۀ مامان‌پز برسد.

پیگیری و تلاش

او به کمک حمایت‌های همسرش، از اوایل سال ۱۳۹۳، استارتاپ خود را به‌صورت جدی دنبال کرد، اما همچنان همراهی نداشت و کارش را به‌تنهایی پیش می‌برد. کار با چند آشپز که از طریق آگهی روزنامه آن‌ها را پیدا کرده بود، کلید خورد و مشتریانش هم از دوستان و همکاران شرکت بودند. از آن‌جایی‌که تعداد مشتری‌ها کم بود و از سایت، چندان استفاده‌ای نمی‌شد؛ تبسم مجبور بود هر روز، منو را از طریق پیامک یا ایمیل برای مشتریان ارسال کند. با این‌که شروع کار سخت بود؛ اما رساندن غذای سالم و گرم به دست مشتری که بقچه‌پیچ هم شده بود، بسیار موردِاستقبال واقع شد. مشتریانی که از کیفیت غذای ارسالی رضایت داشتند، مامان‌پز را به دوستان‌شان هم توصیه کردند و به‌این‌ترتیب مامان‌پز بدون هیچ تبلیغ خاصی، شناخته شد و رشد پیدا کرد.

رشد و توسعه

پس از افزایش سفارشات، تبسم با شرکت رهنما برای جذب سرمایه به توافق رسید و در دفتر این شرکت شروع به‌کار کرد. در ماه رمضان، سفارش‌های مامان‌پز به‌دلیل کار نکردن رستوران‌ها، بیشتر شد و آن‌ها توانستند قراردادشان را با سرمایه‌گذار، نهایی کنند. به‌این‌ترتیب، مامان‌پز به دفتر جدید خود نقل مکان کرد و اولین همکار به شرکت اضافه شد.
مامان‌پز به برنامه‌ریزی دقیقی نیاز داشت؛ چون هر مشتری می‌توانست به هر آشپز، غذای متفاوتی را سفارش دهد. بنابراین، تبسم تصمیم گرفت که خودش برنامه‌ریزی کار را به دست بگیرد و برای هر آشپز تعیین کند که هر روز چه غذایی بپزد تا تنوع غذایی هم حفظ شود. گرفتن سفارشات هم از روز قبل صورت می‌گرفت تا غذا به اندازۀ کافی طبخ، و توسط پیک جمع‌آوری و برای مشتریان ارسال شود.
با افزایش تعداد درخواست‌ها، به تعداد آشپزها هم اضافه شد؛ همچنین برخی سازمان‌ها خواهان ارسال غذا برای کارکنان‌شان شدند که این امر سود بیشتری را نصیب شرکت کرد.
در حال حاضر، آشپزها منوی غذاهای‌شان را در سایت قرار می‌دهند و مشتری‌ها می‌توانند انتخاب کنند که چه غذایی و از کدام آشپز برای‌شان ارسال شود؛ حتی اگر آن آشپز در محدودۀ خودشان نباشد، هزینۀ ارسال بیشتری پرداخت می‌کنند تا غذا به دست‌شان برسد.

مامان پز

توزیع و بسته بندی

بیشتر هزینه‌های این شرکت، مربوط به بسته‌بندی و ارسال غذا است. بسته‌بندی‌ها به‌صورت یک شکل و با لوگوی مامان‌پز، هر ماه در اختیار آشپزها قرار می‌گیرد. در این استارتاپ غذایی، شهر تهران به محله‌های مختلفی تقسیم شده که هر محله، آشپز و پیک مخصوص خودش را دارد. هر روز ساعت ۳ بعدازظهر، منوی نهار آشپزها برای مشتریان ارسال می‌شود و اگر مشتری، اپلیکیشن تلفن همراه را نصب کرده باشد، منو را از طریق نوتیفیکیشن دریافت می‌کند.

سفارشات

ارسال منو از طریق ایمیل و پیامک هم امکان‌پذیر است. بدین ترتیب مشتریان هر روز تا ساعت ۶ بعدازظهر فرصت دارند که غذای‌شان را از یک یا چند آشپز مختلف سفارش دهند. سپس، روز بعد پیک غذاها را جمع‌آوری کرده و به‌دست مشتری می‌رساند. بعدازظهر همان‌روز هم نظرسنجی می‌شود تا مشتریان به کیفیت غذا از یک تا پنج نمره دهند و نظرشان را بیان کنند. شرکت‌ها و سازمان‌ها می‌توانند برای یک ماه یا مدت‌زمان بیشتری، غذای موردِنظر خود را از آشپز دلخواه‌شان انتخاب کنند. ۳۰ درصد مبلغ غذا متعلق به مامان‌پز است و ۷۰ درصد آن، به آشپز تعلق می‌گیرد. درحال حاضر، مامان‌پز با بیش از ۴۰۰ آشپز، همکاری می‌کند و روزانه بیش از ۳٫۰۰۰ سفارش غذا دارد که اکثر مشتریان‌شان، شرکت‌ها هستند.

بهداشت و سلامت عمومی

از آنجایی‌که غذا با بهداشت و سلامت مردم سروکار دارد، نظارت وزارت بهداشت یکی از چالش‌های این کار است. آشپزها باید کارت بهداشت دریافت کنند و کارشناسان مامان‌پز به‌طور سرزده، از آشپزخانۀ آن‌ها بازدید می‌کنند، همچنین کیفیت غذاها هم موردِبررسی قرار می‌گیرد، اما از آنجایی‌که تعداد آشپزها و غذاها بسیار زیاد است، بهترین بررسی کیفیت، از طریق دریافت نظر مشتریان انجام می‌شود و غذاهایی که خواهان ندارند، حذف و غذاهای موردِاستقبال، بیشتر طبخ می‌شوند.
با این‌که به‌نظر می‌رسد مامان‌پز،‌ بیشتر برای خانم‌ها کارآفرینی کرده است، اما به عقیده تبسم آقایانی هستند که در آشپزی مهارت دارند و ممکن است از طریق همسر یا مادرشان ثبت‌نام کرده باشند. همچنین با افزایش سفارشات سازمان‌ها برای انواع کباب‌ها، مامان‌پز با حدود ۱۰۰ رستوران همکاری می‌کند که غالباً توسط آشپز مرد تهیه و طبخ می‌شود.

کارآفرینی

تبسم لطیفی تاکنون چند تندیس در زمینۀ اشتغال‌زایی و کارآفرینی برای خانم‌ها دریافت کرده است و همین مصاحبه‌های او در رسانه‌های داخلی و خارجی، تبلیغی است تا مامان‌پز را به دیگران معرفی کند.
استارتاپ مامان‌پز به‌ویژه برای خانم‌هایی که امکان کار در بیرون از منزل را ندارند، موقعیت کاری خوبی را فراهم کرده است. خانم‌ها حداقل دوبار در روز برای خانواده‌شان آشپزی می‌کنند و این کاری است که تقریباً هر روز آن را انجام می‌دهند؛ پس ضمن این‌که در کنار فرزندان و خانوادۀ خود هستند، می‌توانند درآمد هم داشته باشند.

آیندۀ داستان مامان پز

به گفتۀ بنیان‌گذار مامان پز، فعلاً تمرکز این شرکت بر ارائۀ خدمات به سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ در تهران است و درحال حاضر، قصد ندارند که کارشان را در شهرهای دیگر گسترش دهند.
مامان‌پز با ارائه طیف گسترده‌ای از غذاها تلاش می‌کند تا نیازهای متفاوت کاربران را برآورده سازد. ارائۀ قیمت‌های کاملاً رقابتی و مناسب همراه با کیفیت عالی، هدف اصلی مامان‌پز است که با اهمیت این موضوع برای کاربران خود، با به‌کارگیری نهایت توان خود برای دستیابی به این هدف تلاش می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!