داستان برند (Brand Story) چیست؟

داستان برند

داستان برند (Brand Story) یک روایت منسجم است که تمام حقیقت‌ها، اتفاقات، تاریخچه و احساساتی را که توسط برند شما به وجود آمده است، در بر می‌گیرد.

برعکس تبلیغات سنتی، که در مورد برند شما آگاهی‌رسانی می‌کند و برند شما را به نمایش درمی‌آورد؛ این داستان بایستی یک واکنش احساسی را به مخاطب الهام ببخشد.

برخی از مواردی که می‌تواند داستان برند شما را تشکیل دهد، این موارد هستند:

– تاریخچه برند شما (از کجا شروع کردید؟ چگونه شروع کردید؟ چه مصیبت‌هایی سر راهتان بود؟ و…)

– محصول‌تان چیست؟ چه بود؟ چه تغییراتی کرد؟ واکنش اولیه مردم نسبت به محصولتان چه بود؟ شما چه کردید؟ (مثلا می‌توانید چند رمز و راز را نیز درباره این که اصلا چه شد که تصمیم گرفتید فلان محصول را تولید و معرفی کنید، بگویید)

– بازاریابی‌تان چگونه بود؟ چه چالش‌هایی داشتید؟ چگونه به این موقعیت رسیدید؟

– می‌توانید در مورد اتفاقاتی که در داخل شرکت‌تان و بین اعضا می‌افتد صحبت کنید.

– در مورد خودتان بگویید! مثلا کجا درس خواندید؟ از چه زمانی تصمیم گرفتید که این شرکت را تاسیس کنید؟ واکنش دوستان و آشنایان‌تان چه بود؟

و…

داستان برند

چند نمونه بسیار کوتاه

– اپل، برندی که کارش را از یک گاراژ شروع کرده بود و استیوجابزی که داستان زندگیش، احساسات واکنشی مردم را نسبت به برند اپل، دو چندان می‌کرد.

– بیل گیتسی که حتی یک لحظه هم تسلیم نشد و با نوآوری‌هایش، به جرأت می‌توان گفت که زندگی چندین میلیارد انسان را تغییر داد.

– مارک زاکربرگی که یک شبکه‌ی کوچک برای ارتباط دانشجویان MIT، راه‌اندازی کرد و بعد از آن فیس‌بوکی که می‌شناسیم را خلق کرد. فیس‌بوکی که پشت‌بندش شبکه‌های اجتماعی دیگر آمدند و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی، تبدیل به بخشی از Life Style درصد بسیار بالایی از مردم جهان شد.

اما این نوع داستان‌ها فقط مختص برندهای بزرگ دنیا نیست!

حتی داستان یک کارافرین موفق که علی الرغم محدودیت ها توانسته کسب و کار کوچکی را رونق دهد نیز  ، ذهن مخاطب را درگیر خود می کند و بر اصلی‌ترین موضوعی که در بحث برندینگ وجود دارد، یعنی ذهنیت مردم نسبت به یک برند، تاثیر قابل توجهی می‌گذارد.

ویژگی های  داستان برند

اعتبار: اعتبار داشتان برند به این معنی است که نباید یک داستان ساختگی به گوش مخاطب برسد. داستان برند باید معتبر و همراه با پیامی صحیح و خاص باشد که در ذهن مخاطب با تأثیر درستی نقش ببندد.

استراتژی: شاید خیلی شنیده باشید که داستان هایی از موفقیت های افراد یا برند ها بر سر زبان ها می افتد اما کسی نام آنها را به خاطر نمی آورد. استراتژی شما برای داستان برندتان می تواند کاری بکند که همه آن داستان به خصوص را با نام شما به یاد بیاورند.

جذابیت: داستان  شما علاوه بر اینکه باید معتبر باشد و حاوی پیامی استراتژیک باشد باید جذاب باشد ومخاطب را درگیر کند. داستان جذاب داستانی است که مخاطبان دوست دارند برای دیگران هم بازگو کنند و به اصطلاح سر زبان ها می چرخد.

کلمات و جملاتی که به یاد می مانند: در داستان برندتان باید چند کلمه یا جمله باشد که به یاد بماند. این ویژگی کمی متفاوت تر از شعار یک برند است اما می تواند هم راستای شعار برند شما باشد.

داستان برند را ما می‌نویسیم یا دیگران؟

پاسخ این سوال این است که هر دو!
هم شما می‌توانید رسانه‌ها و مردم را از داستان  خود مطلع کنید و هم رسانه‌ها و مخاطبان‌تان می‌توانند دست به قلم شوند و با توجه به اتفاقاتی که در مورد برندتان اتفاق می‌افتد، بخشی از داستان برند شما را بنویسند.

داستان برند، یک سند مکتوب جداگانه‌ای که در یکی از قفسه‌های شرکت‌تان نگهداری می‌کنید نیست!

حتی اگر یکی از مردم عادی هم بخواهد نظری مثبت و حتی منفی را در مورد برندتان بگوید، این نظر او می‌تواند بخشی از داستان برند شما باشد. بنابراین باید مراقب باشید که برندتان هیچگاه به یک ویژگی منفی معروف نشود! وگرنه شما می‌مانید و یک لکه‌ی بدرنگ که بر روی داستان برندتان نقش بسته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!