اسلوگان یا شعار تبلیغاتی

شعار تبلیغاتی

چگونه می توان شعار تاثیر گذار نوشت؟

داشتن یک شعار تبلیغاتی خوش‌آهنگ، تأثیرگذار و دلپذیر می‌تواند تأثیر بسیار مثبتی بر کلیۀ اقدامات بازاریابی کسب‌وکار شما بگذارد؛ اما ویژگی‌های یک شعار تبلیغاتی مؤثر به همین‌جا ختم نمی‌شود. در این مطلب با مؤلفه‌های لازم برای تهیۀ یک شعار تبلیغاتی کارآمد و تأثیرگذار آشنا خواهید شد.
شعارهای تبلیغاتی فراوانی وجود دارند که سال‌ها در یاد و خاطر مردم باقی مانده و به پایه و اساس کمپین‌های تبلیغاتی و بازاریابی بی‌شماری تبدیل شده‌اند؛ به‌عنوان نمونه می‌توان به شعار تبلیغاتی نایکی با عنوان Just Do It (فقط انجامش بده) یا شعار تبلیغاتی اپل با عنوان Think Different (متفاوت فکر کنید) اشاره کرد. برخی از شرکت‌ها بیشتر از یک شعار تبلیغاتی دارند و شعار تبلیغاتی برای بسیاری از شرکت‌ها جایگاهی به اهمیت نام برندشان پیدا کرده است.
درمجموع، شعار تبلیغاتی یک راهکار کم‌هزینه و درعین‌حال بسیار مؤثر برای تبلیغات و گسترش دامنۀ دسترسی به مشتریان هدف است.

نکاتی برای تهیه یک شعار تبلیغاتی قدرتمند و بدیع

گاهی خیلی سریع یک شعار تبلیغاتی تأثیرگذار و مبتکرانه پیدا می‌کنید و گاهی هم باید مدت‌زمان مدیدی را برای تنظیم یک شعار کارآمد صرف کنید. درهرصورت، با توجه به برخی نکات و رهنمودهایی که سال‌هاست امتحان خود را در خلق شعارهای ماندگار پس داده‌اند، می‌توانید شعارهای بهتری را تهیه و تنظیم کنید.

ثروت آفرینی

نقطه تمایز کسب‌وکار خود از رقبا را پیدا کنید

یکی از اهداف اصلی شعار تبلیغاتی، برجسته‌تر کردن کسب‌وکار شما و متمایز نشان دادن آن نسبت به رقباست. در این راستا باید ابتدا مشخص کنید که شرکت شما چه امتیازاتی دارد و به‌خصوص روی آن دسته از امتیازاتی که رقبا در مقابل آن‌ها حرفی برای گفتن ندارند تمرکز کنید. مثلاً می‌توانید سؤالاتی ازاین‌دست را از خود بپرسید:

✔آیا محصولات شما عموماً کیفیت بالاتری از رقبا دارند؟

✔آیا شما محصولاتتان را سریع‌تر به دست مصرف‌کننده می‌رسانید؟

✔آیا عامل خاصی وجود دارد که محصولات یا خدمات شما را منحصربه‌فرد می‌کند؟

گاهی به‌جای کلیت کسب‌وکار باید روی بخش یا مؤلفۀ خاصی تمرکز کنید. به‌عنوان‌مثال، اگر محصولات غذایی شما کالری کمی دارند، می‌توانید روی همین موضوع تأکید کنید. با پیدا کردن این مؤلفۀ خاص و برجسته کردن آن می‌توانید شعار تبلیغاتی قدرتمندی را تهیه کنید که برای مدت‌های مدیدی قابلِ‌استفاده باقی خواهد ماند.

روی خدماتی که ارائه می‌دهید تمرکز کنید

اگر نمی‌توانید عامل متمایزکننده‌ای را در مقایسه با رقبا پیدا کنید، روی نحوۀ سرویس‌دهی به مشتریان خود تمرکز کنید. در بسیاری از شعارهای تبلیغاتی تأکید و تمرکز ویژه‌ای بر تعهد کسب‌وکار نسبت به مشتری و کیفیت خدمات قرار دارد. تأکید بر اولویت قائل شدن برای مشتری می‌تواند به خلق یک شعار تبلیغاتی به‌یادماندنی و قابلِ‌احترام کمک کند. در عمل، شعارهای تبلیغاتی که بر اعتماد یا کیفیت خدماتی که به مشتری ارائه می‌شود تأکید می‌کنند، عملکرد بسیار خوبی دارند. به‌عنوان‌مثال می‌توانید شعار تبلیغاتی نوکیا با عنوان Connecting People (ارتباط‌دهندۀ مردم) را در نظر بگیرید.

شعار تبلیغاتی
شعار تبلیغاتی

مختصر و مفید بنویسید: هرچه کوتاه‌تر، بهتر

به‌طورکلی شعار باید موجز، ساده و سرراست باشد. معمولاً حداکثر تعداد واژگان پیشنهادی در حدود شش، هفت یا هشت کلمه است و اگر از این مقدار بالاتر بروید، شعار شما به جمله‌ای سنگین تبدیل خواهد شد که درنهایت فراموش می‌شود. علاوه بر این‌که خلاصه‌نویسی نشانی از هوشمندی و قوۀ ابتکار شماست و به خاطر سپردن شعار تبلیغاتی را ساده‌تر می‌کند، گنجاندن شعارهای کوتاه‌تر در کمپین‌های تبلیغاتی نیز آسان‌تر است.

آینده‌نگر باشید و اغراق نکنید

شعار تبلیغاتی شما باید امروز، فردا و در آینده‌های دور قابلِ‌استفاده قرار گیرد و مصداق داشته باشد. به‌عنوان‌مثال، این‌که بگویید کسب‌وکارتان «درجه‌یک»، «بهترین» یا «ارزان‌ترین» است؛ حتی اگر در حال حاضر سخن گزافی نباشد احتمالاً برای همیشه صحیح نخواهد بود. علاوه بر این، مردم از عبارات کلیشه‌ای حاوی پسوند «ترین» خسته شده‌اند و معمولاً با مشاهده آن‌ها رغبت یا انگیزه‌ای نسبت به برند شما پیدا نخواهند کرد. به‌علاوه، اغلب مردم به این‌که خودتان را در چه جایگاهی می‌بینید اهمیتی نمی‌دهند، بلکه به منش و رفتار شما توجه می‌کنند.
به‌طورکلی از دادن وعده‌ووعیدهایی که از پس عملی کردن آن‌ها برنمی‌آیید، خودداری کنید. شعار تبلیغاتی باید بتواند بدون توسل به اغراق و پیرایه‌های ظاهری ارتباط مستقیمی را با مخاطب خود برقرار کند. چنین شعاری است که فارغ از موقعیتی که در بین رقبا دارید به شما کمک خواهد کرد و ماندگار خواهد شد.

از روندهای گذرا فاصله بگیرید

شاید بخواهید از عباراتی استفاده کنید که اخیراً مد شده و بر سر زبان‌ها افتاده ‌ا ست؛ اما باید توجه داشته باشید که معمولاً چنین لحن و زبانی خیلی زود اقبال خود را از دست می‌دهد و از مد می‌افتد. البته استفاده از چنین شعارهایی می‌تواند در کوتاه‌مدت مؤثر باشد و خیلی زود باید به فکر تغییر شعار خود بیفتید، زیرا تمام آنچه در رابطه با جلب نظر مخاطبان خود رشته‌اید، پنبه خواهد شد.

از بقیه الهام بگیرید

علیرغم این‌که نباید شعارهای تبلیغاتی دیگران را کپی کنید، اما می‌توانید از آن‌ها الهام و ایده بگیرید. به‌عنوان‌مثال، به شعار تبلیغاتی دیجی‌کالا یعنی «بررسی، انتخاب و خرید آنلاین» توجه کنید! منافعی که دیجی‌کالا به مشتری خود می‌رساند، در قالب چند کلمه با ساده‌ترین واژگان بیان کرده است. البته شاید این شعار زیاد جذاب یا به‌یادماندنی نباشد، اما می‌تواند برای رعایت ایجاز و سادگی شعار تبلیغاتی الهام‌بخش شما باشد.

به‌ضرورت یکپارچگی شعار تبلیغاتی با سایر مؤلفه‌های برند توجه کنید

به خاطر داشته باشید که شعار شما یک کالای مستقل نیست و به‌تنهایی کاری از دستش برنمی‌آید. شعار تبلیغاتی‌تان باید هم ازنظر گفتاری و هم ازلحاظ ظاهری با عناصر مختلف برند، به‌خصوص لوگوی شما هماهنگ باشد. درواقع، این‌که شعار تبلیغاتی‌تان چقدر با کمپین بازاریابی شما تناسب دارد، نقش تعیین‌کننده‌ای در موفقیت اقدامات شما خواهد داشت.

ریتم، قافیه و آهنگ را فراموش نکنید

شعارهای تبلیغاتی بیش از یک کلمه هستند و عموماً از عبارات کوتاهی تشکیل می‌شوند. برای این‌که این عبارات کوتاه در ذهن مخاطب باقی بماند، باید حداقل دو مورد از این سه مورد را داشته باشند: قافیه، ریتم یا آهنگ. درواقع، وجود کیفیت موسیقایی در شعار تبلیغاتی یک ضرورت است. حتی شعار تبلیغاتی شما می‌تواند به یک بیت شعر کوتاه تبلیغاتی هم تبدیل شود.

کمی مزاح را چاشنی شعار تبلیغاتی‌تان کنید

این مورد اجباری نیست، اما معمولاً شعارهای فکاهی یکی از مؤثرترین انواع شعارهای تبلیغاتی محسوب می‌شوند. دلیلش هم این است که شوخی به‌طور طبیعی بیشتر به مذاق انسان خوش می‌آید. البته باید توجه داشته باشید که این مبحث تا حدی سلیقه‌ای است و چه‌بسا چیزی که از دید یک نفر خنده‌دار به نظر می‌رسد برای دیگری مسخره و سطح پایین باشد؛ بنابراین از شعارهای تبلیغاتی قابلِ‌درک، همه‌پسند و متناسب با جامعۀ هدفتان استفاده کنید.

حرف آخر

بی تردید، داشتن یک شعار تبلیغاتی خوش‌آهنگ، تأثیرگذار و دلپذیر می‌تواند تأثیر بسیار مثبتی بر کلیۀ اقدامات بازاریابی کسب‌وکار بگذارد؛ درعین‌حال، نباید نیاز به هماهنگی شعار تبلیغاتی با سایر مؤلفه‌های برند خود را نادیده بگیرید. بنابراین، با توجه به آنچه در این مطلب آموختید و به کمک ذهن خلاق خود و هم‌فکری دیگران یک شعار تبلیغاتی مناسب انتخاب کنید و آن را به مؤلفه‌های دیگر بازاریابی خود پیوند بزنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!