کلینیک کسب و کار چیست؟

کلینیک کسب و کار چیست؟


راه‌اندازی یک کسب‌وکار ممکن است کار ساده‌ای باشد؛ اگر پول کافی داشته باشید. اما برای آن، نیاز به یک مؤلفه اساسی‌تر هست: «ایده». این یک ایده خوب است که برای شروع به صاحبان کسب‌وکار کمک می‌کند تا در راه درستی قدم بردارند.
تمام کسب‌وکارهای بزرگ، با ساده‌ترین ایده‌ها شروع شده‌اند. ایده‌ها به مرحله عمل می‌رسند و موفقیت را رقم می‌زنند. ممکن است که برای شروع یک کسب‌وکار، سرمایه اولیه را نداشته باشند؛ اما برای صاحبان ایده، پول یک عامل بازدارنده نیست. آنچه برای آن‌ها مهم است، فراتر از پول و بودجه، داشتن برنامه و به‌بیان‌دیگر، استراتژی کسب‌وکار و استحکام آن در مجموعه تحت مدیریت خود برای پیشبرد اهداف است.
بنابراین تمام توصیه‌هایی که در کلاس‌های آموزشی برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار می‌شود؛ بر این اصل اساسی استوار است: «قبل از این‌که همه‌چیز را رها کنید تا به کسب‌وکار خود و شاید بهتر است گفته شود به رویای خود بپردازید؛ ابتدا استراتژی کسب‌وکارتان را طراحی کنید».
برای این کار هم نیازی به برنامه تجاری جدی نیست. اهداف خود را بنویسید و دیدگاه خود را تعریف کنید. چه می‌خواهید به دست آورید؟ چطور به نقطه مطلوب خواهید رسید؟ مأموریت شما چیست؟ چرا کسب‌وکار شما باید وجود داشته باشد؟ چگونه قرار است نیاز مشتریان خود را برآورده سازید؟
حالا نوبت آن است که ایده‌های خود را به دیگران بیان کنید. نگران نباشید که طرح کلی کسب‌وکار خود را به کسی نشان دهید. این کار موجب می‌شود تا دانش شما از کاری که قرار است انجام دهید بیش‌تر و عمیق‌تر شود. به اشتراک‌گذاری ایده‌ها با دیگرانی که دستی بر آتش دارند؛ بهترین راه برای عملیاتی کردن ایده‌هاست.
زمانی که برنامه پایه‌ای خود را نوشتید، اندکی درنگ کنید و این موضوع را در نظر بگیرید که آیا واقعاً انرژی ذهنی و فیزیکی برای به جلو حرکت کردن دارید؟ به دست گرفتن یک کسب‌وکار کاری سخت و طاقت فرساست. شاید فکر کنید که ساعت کاری شما از ۹ ساعت به ۵ ساعت کاهش پیدا می‌کند و مثل رئیس‌ها تا ساعت ۹ صبح در رختخواب هستید؛ اما اشتباه می‌کنید. باید خودتان را برای ساعت‌ها کار بدون وقفه آماده کنید. انجام کسب‌وکار به‌ویژه در مراحل اولیه و راه‌اندازی، به این معنی است که هرگز وقتی برای استراحت ندارید و همیشه کاری برای پایان دادن وجود دارد. همه‌چیز در جای اشتباه خواهد بود و مشتریان به‌سختی به شما اعتماد می‌کنند و شاید حتی احساس ناامیدی کنید؛ اما وقتی یک «طرح جامع» با «انگیزه» شما تلفیق شود، رفته‌رفته کارها بهتر پیش می‌رود.
خب نیازی نیست تا این حد وحشت‌زده شوید. قبل از همه این‌ها می‌توانید به یکسری از سازمان‌هایی رجوع کنید که برای این کار برپاشده‌اند. زمانی که «کلینیک‌های کسب‌وکار» به کمک شما می‌آیند. آن‌ها به شما مشاوره می‌دهند تا مباحث مالی را مدیریت کنید. ایده‌های خود را در سازمانتان پیاده کنید و کسب‌وکار خود را رونق بخشید. کلینیک‌های کسب‌وکار بیش از همه به شما کمک می‌کنند تا به این سؤالات پاسخ دهید:
آیا ایده شما برای یک کسب‌وکار، به‌اندازه کافی خوب هست؟
آیا ایده شما می‌تواند به یک کسب‌وکار خوب تجاری بدل شود؟
چگونه می‌توانید با رقبای خود سر کنید؟ آیا از پس آن‌ها برمی‌آیید؟
مناسب‌ترین ساختار کسب‌وکار برای شما چیست؟
در واقع یک کلینیک کسب‌وکار، شامل گروهی از مشاوران تخصصی است که هر یک با تخصص خود در یک حوزه خاص، به‌نوعی «کاتالیزور» برای رسیدن تجارت به موفقیت‌های مالی عمل می‌کنند. این را باید بدانید که هرکسی توانایی انجام یک مشاوره را ندارد و همین یکی از دلایل مهم به‌کارگیری مشاوران در یک کسب‌وکار است. در واقع هر مشاور، با تخصصی که در حوزه خود دارد، به رشد کسب کار کمک می‌کند.
کلینیک‌های کسب‌وکار شامل مشاورانی هستند که توانایی خاصی در شناسایی مشکلات موجود دارند. این افراد با شناختی که از مشکلات و راه‌حل‌های آن دارند، زمان را می‌شکنند و به سازمان کمک می‌کنند تا راه خود را پیدا کند. از این‌روست که گاهی اوقات، به‌جای استخدام کارمندان تمام‌وقت که هزینه زیادی بر دوش یک سازمان می‌گذارد، صاحبان کسب‌وکار با مشاورانی قرارداد می‌بندند که در حوزه مالی یا اقتصادی کمک‌حال آن‌ها باشد. حتی اگر دستمزد آن‌ها در کوتاه‌مدت بیش‌تر باشد؛ اما در بلندمدت سودآوری و بهره‌وری آن‌ها بیش‌تر است.
آمار و ارقام دقیقی از تعداد کلینیک‌های کسب‌وکار در سطح دنیا وجود ندارد. این آمار بستگی مستقیمی به نوع نگاه دولت‌ها و ساختار اقتصاد آن‌ها دارد. به‌طور مثال، گفته می‌شود که کسب‌وکارهای کوچک و متوسط ستون فقرات اقتصاد آمریکا هستند و از هر سه شغلی که در این کشور ایجاد می‌شود، دو تای آن‌ها را همین SME ها ایجاد می‌کنند. از این‌رو، داشتن دانش مشاوره کسب‌وکار در این کشور یک اصل اساسی است. حتی با شناختی که هم‌اکنون در جامعه اقتصادی آمریکا به وجود آمده، راه‌اندازی کلینیک‌های کسب‌وکار در این کشور، به‌عنوان یک‌ رشته دانشگاهی پرطرفدار جایگاه خود را پیدا کرده است. دانشجویان این رشته، از همان ابتدای شروع به تحصیل، با طیف وسیعی از مشتریان، از خرده‌فروشی‌ها گرفته تا طراحان وب‌سایت‌ها آشنا می‌شوند و برخورد نزدیک دارند. ضمن این‌که در این رشته دانشگاهی، سرفصل‌هایی مربوط به مسائل حقوقی معاملات و اجرای قوانین برای راهنمایی صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و متوسط گنجانده شده است.

استراتژی

کلینیک‌های کسب‌وکار به شما کمک می‌کنند یک استراتژی مناسب برای فعالیت اقتصادی خود پی‌ریزی کنید و به رونق فعالیت خود اضافه کنید. برای عملیاتی شدن این هدف چند مرحله وجود دارد:
کلینیک‌های کسب‌وکار ابتدا به درک درست از کسب‌وکار شما باید برسند
مرحله دوم، کار با شما برای ایجاد یک برنامه عملیاتی است.
در مرحله سوم دانش خود را از شرایط موجود با شما به اشتراک می‌گذارند.
مرحله چهارم نگاه بی‌طرفانه است که آن‌ها به موضوع کسب‌وکار شما دارند. شما می‌توانید به آن‌ها اعتماد کنید و طیف وسیعی از خدمات پشتیبانی را از آن‌ها دریافت کنید.
در مرحله آخر، یک «نقشه» برای کسب‌وکار شما به‌صورت انحصاری مهیاست.
هر یک از این مراحل، هزینه‌هایی دارد که البته به نسبت کشورها متفاوت است. به‌طور مثال، در آمریکا مراحل اول و دوم به‌صورت مجانی انجام می‌گیرد و در اروپا معمولاً مرحله اول مجانی است. اما برای مراحل بعدی به‌طور میانگین تا ۵۰۰ یورو هم دریافت می‌شود. ضمن این‌که این کلینیک‌ها معمولاً در پایان این مراحل، سرمایه‌گذاری موردنیاز را نیز برای کسب‌وکار شما تعیین می‌کنند.

نقشه کسب‌وکار

برخلاف نام آن، «نقشه کسب‌وکار» بیش‌تر یک «برنامه آموزشی و توسعه» برای سازمان یا کسب‌وکار کوچک و متوسط شماست. هدف از ارائه این برنامه موارد زیر را شامل می‌شود:
این نقشه به شما کمک می‌کند تا به درک مناسبی از چگونگی ارائه مزایای محصول یا خدمات خود به مشتریان برسید. اطلاعات مالی خود را استخراج ‌کنید و خدمات خود را به‌صورت مؤثرتری ارائه دهید. کاوش و نوآوری در فروش محصول و تکنیک‌های بازاریابی، علاوه بر فرایندهای کنترلی موفق از دیگر اهداف ارائه این برنامه است. نقشه راه کسب‌وکار شما مبتنی بر استراتژی شما خواهد بود و به همین دلیل می‌توانید فرایند نظارت بر سود بالاتر را توسعه دهید.
این برنامه عموماً در یک بازه زمانی ۶ ماهه ارائه می‌شود و هزینه آن در آمریکا و اروپا به‌طور میانگین تا ۳ هزار یورو نیز می‌رسد.


کارگاه آموزشی

کلینیک‌های کسب‌وکار معمولاً در خلال این برنامه‌ها، کارگاه‌های آموزشی‌ را برای صاحبان کسب‌وکار برگزار می‌کنند تا عملکرد آن‌ها را بهبود بدهند. این کارگاه‌ها، غنی از محتوا هستند و از بسیاری جهات به کسب‌وکارهای نوپای کوچک و متوسط سود می‌رسانند. این کارگاه‌ها با افزایش اعتمادبه‌نفس در راه‌اندازی کسب‌وکار، چگونگی استفاده از شبکه و به‌کارگیری یک استراتژی را به آن‌ها آموزش می‌دهند .

حق امتیاز

حق امتیاز (franchise) یک شبکه ارتباطی میان کسب‌وکارهای مستقل کوچک است که به هر یک از این کسب‌وکارهای کوچک اجازه می‌دهد که تحت یک نام بازرگانی مشترک و یک هویت فعالیت کنند و همگی از یک متد موفق (که پیش‌تر آزمایش شده) و بازاریابی مشترک بهره‌گیری کنند. «فرانچایز» در عمل یک راهبرد کسب‌وکار برای جذب و نگهداری مشتری است. یک سیستم بازاریابی محسوب می‌شود که هدف آن ایجاد یک تصویر درباره فراورده‌ها یا خدمات یک شرکت در ذهن مشتری است. روشی برای تعریف فراورده‌ها یا خدمات است به‌گونه‌ای که نیازهای مشتری را برآورده کند. کسب‌وکارهای کوچکی که تحت شبکه ارتباطی فرانچایز با یکدیگر و به‌طور مشترک به فعالیت خواهند پرداخت را «کسب‌وکارهای تحت پوشش» و شرکتی را که وظیفه آن برقراری این شبکه و ارائه متدهای موفق از قبل آزمایش شده به کسب‌وکارهای تحت پوشش هست، «هماهنگ‌کننده» می‌نامند. کلینیک‌های کسب‌وکار، گاه به‌عنوان «هماهنگ‌کننده» نیز عمل می‌کنند. آن‌ها به کسب‌وکارهای کوچک کمک می‌کنند که یک مدل کوچک از «فرانچایز» شوند. برای یک کسب‌وکار کوچک، کار ساده‌ای نیست که مثلاً با شرکتی مثل «مک‌دونالد» کار کند و استانداردهای سخت‌گیرانه آن‌ها را برای کسب‌وکار خود اعمال کند. اما کلینیک‌های کسب‌وکار با تعیین یک استراتژی، به شما کمک می‌کنند که به این نقطه برسید.

مشاوره

هیچ کلینیک کسب‌وکاری بدون مشاوره درست، مشتری خود را رها نمی‌کند. در واقع این کلینیک‌ها به مشتریان خود بارها و بارها می‌گویند که هر چالشی که دارند از آن‌ها بپرسند. در اروپا این کار ساعتی ۷۰ یورو هزینه برمی‌دارد و در آمریکا اندکی کم‌تر است. اما ارزش اش را دارد که ساعتی با مشاور اختصاصی خودتان گپ بزنید و از روند کسب‌وکارتان او را آگاه سازید تا اگر توصیه‌ای داشت به کار گیرید.
بیزنس پلن
گفتاری هست از بنجامین فرانکلین، از بنیان‌گذاران ایالات‌متحده آمریکا که می‌گوید: «اگر موفق به برنامه‌ریزی نشدید، برای شکست خود برنامه‌ریزی کردید.» این گفتار از فرانکلین را به خاطر بسپارید تا ارزش برنامه‌ریزی با درک کنید. باوجود افزایش رقابت و سخت‌تر شدن محیط کسب‌وکار، این برنامه‌ریزی است که به کمک شما می‌آید. کلینیک‌های کسب‌وکار، مهم‌ترین سازمان‌های ارائه‌دهنده خدمات «بیزینس پلن» هستند.

معرفی سرمایه‌گذار

کلینیک‌های کسب‌وکار، خدمات بیش‌تری علاوه بر این‌ها ارائه می‌کنند. اما شاید یکی از مهم‌ترین آن‌ها، تأمین مالی باشد. اما صبر کنید. این کلینیک‌ها خود به‌طور مستقیم برای این کار پیش‌قدم نمی‌شوند. بلکه آن‌ها با روابطی که دارند، امکان اتصال سرمایه‌گذاران با صاحبان ایده را فراهم می‌کنند. این یک فرصت بزرگ برای کسانی است که ایده دارند اما پول کافی برای راه‌اندازی کسب‌وکار ندارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!