کشف استعداد با خود‌شناسی

کسف استعداد با خودشناسی

درک شما از خودتان بسیار پیچیده است . همانطورکه نمی توانید بینی خود را ببینید ، اغلب ممکن است چشم هایتان را بر روی چیزهایی که در آن بهترین هستید بسته باشید . شناسایی درخشان ترین بعد استعداد ، کار واقعا سختی است و اغلب جاهایی که کمتر انتظار دارید خودشان را نشان می دهند. ممکن است نسبت به موضوعی که فکر می کنید استعدادی ندارید ، بهترین باشید .دلایل بسیاری برای کشف استعدادهایتان وجود دارد اما می بایست کمی بر روی آنها کار کنید .

بخش اول : در مورد خودتان تامل کنید

  به گذشته خود رجوع کنید

-همانطور که برای یافتن استعدادهایتان به خودتان رجوع می کنید ، شروع به مرور گذشته خود نیز بکنید . به چیزهایی توجه کنید که قبلا انجام داده اید و از آنها لذت برده اید . زمان هایی را به یاد بیاورید که واقعا عالی عمل کرده اید . از خودتان چنین سوالاتی بپرسید ”به کاری که انجام داده ام افتخار میکنم ؟“

-یکی از موضوعات خوبی که میشود بر روی آن فکر کرد این بود که بچگی تان را چگونه گذراندید. وقتی بچه بودید چه کارهایی را زیاد انجام دادید؟از چه چیزی لذت بردید؟ وقتی بچه بودید چه لقبی بهتون دادن ؟ گاهی اوقات پاسخ به این سوالات ، عمیق ترین استعدادها و علائقی را که بعدا ممکن است خود را نشان دهد برملا می کند .

-موضوع دیگری که می توانید به آن فکر کنید زمان هایی در زندگیتان است که در آن دوران دچار مشکل شده بودید . شرایط سختی را به یاد بیاورید که مجبور بودید با آن دست و پنجه نرم کنید . معمولا زمان های سخت می توانند مهارت های پنهان شما را آشکار کنند .

  به این فکر کنید که از چه چیزهایی لذت می برید

-آیا تا حالا زمان را از دست داده اید؟ آیا شده کاری را شروع کرده باشید و اصلا متوجه گذر زمان نشده باشید ؟ احتمالا این موضوع به استعداد شما برمیگردد. برای مثال ، ممکن است وقتی مشغول اصلاح بازی ویدیویی مورد علاقه تان بوده اید ، راه را گم کرده باشید . این ممکن است جزء یکی از استعدادهایتان باشد .

  کارهایی را که به خوبی از پس آنها برمی آیید ، ارزیابی کنید

-فرق بزرگی است بین چیزی که از آن لذت می برید با چیزی که در آن خبره هستید . ممکن است فکر کنید استعدادهایتان صرفا آنهایی است که دوست دارید انجام دهید ، اما خیلی مهم است که به یاد داشته باشید نگاه دقیق تر به کارهایی که از پس آنها خوب برمی آئید ، بسیار مهم است.

  زمان هایی را به یاد بیاورید که موفق بوده اید

-به گذشته برگردید و به زمان هایی فکر کنید که واقعا موفق بوده اید . جاهایی که احساس کردید با غرور موفقیت خود را پشت سر گذاشتید . این نشان دهنده استعداد شماست .

-برای مثال ، ممکن است شما به رئیستان در مرتب و سامان دهی اداره اش کمک کرده باشید و در تسریع امور اداره نقش داشته باشید . سازماندهی ، استعدادی مفید است .

  داستان زندگی خودتان را بنویسید

-این تمرین نه تنها به شما در بروز استعدادهایی که دارید کمک می کند بلکه همچنین باعث تقویت استعدادهایی می شود که نیاز به شکوفا شدن دارند . در مورد کودکی خود بنویسید که چگونه بودید ، قبل و بعد از مدرسه چه کارهایی دوست داشتید انجام دهید ، موضوعات مورد علاقه تان چه چیزهایی بوده ؟ در مورد بزرگ شدنتان بنویسید . در مورد جایگاه کنونی تان در زندگی بنویسید . اکنون ، در مورد آینده تان بنویسید . بنویسید کجا می خواهید بروید .

-ممکن است دوست داشته باشید در مورد این موضوع بنویسید که اگر پول مهم نبود ، چگونه وقت خود را می گذراندید . اگر دغدغه پول درآوردن نداشتید چه کارهایی را بیشتر از همه دوست داشتید انجام بدهید ؟ درنظر گرفتن این موارد می تواند به شما در شناسایی علائق و استعدادهایتان کمک کند .

-این تمرین ، اولویت های شما را مشخص می کند و متوجه می شوید چه چیزهایی برایتان مهم است .

-همچنین برایتان روشن می شود که از زندگی چه می خواهید . اگر می خواهید به آرزوهایتان برسید این توانایی را به شما می دهد تا بر روی استعدادهایی که نیاز به پرورش دارند تمرکز کنید.

  چشم اندازی بیرونی داشته باشید

-ممکن است افراد دیگر بهتر از شما کارهایی که در آنها استعداد دارید را ببینند . پرس و جو کنید ، مردم معمولا خوشحال می شوند در مورد توانایی هایتان با شما صحبت کنند . اما مطمئن شوید با افرادی صحبت می کنید که شما را خوب می شناسند و همچنین افرادی که شناخت زیادی از شما ندارند. هر دو گروه شما را به روش های مختلفی ارزیابی میکنند و تفاوت هایی که آنها میبینند ، حتی می تواند چیزهای بیشتری در مورد خودتان دستگیرتان شود .

کشف استعداد با خودشناسی

بخش دوم : تجربه کردن زندگی

  برای یادگیری چیزهای جدید وقت بگذارید

-زندگی شما نیاز به اتاقی برای کشف استعدادهایتان دارد . اگر بعد از سرکار یا مدرسه همه وقتتان را به لم دادن روی کاناپه ، ساعت های بیداری آخر هفته تان را به مهمانی رفتن بگذرانید ، بنابراین زمان خیلی کمتری برای خودشناسی خواهید داشت . استعدادهای شما در کارهایی نهفته است که تا حالا امتحانشان نکرده اید و اگر برای این کارها وقت نگذارید ، هیچ وقت از این چیزی که الان هستید فراتر نمی روید .

-به این فکر کنید که اکنون وقت خود را چگونه سپری می کنید . اولویت هایتان را درنظر بگیرید و سپس دنبال چیزهایی باشید که می توانید آنها را بخاطر کسب تجربیات جدید حذف کنید

  برای خودتان وقت بگذارید

-درحالی که مردم می توانند به شما در کشف استعدادهایتان کمک کنند ، تعیین وقتی فقط برای خودتان بسیار مهم است . خودشناسی نیازمند خوداندیشی است و اگر همه وقتتان را صرف فیلم دیدن با دوستانتان می کنید ، واقعا زمان کافی برای شناخت خود نخواهید داشت . به دنبال روزهای آرامی باشید که فقط برای شماست و با انجام فعالیت های جدید آنها را سپری کنید .

  مهارت های فعلی خود را گسترش دهید

-احتمالا دارای چندین مهارت های اساسی هستید . هر مهارتی که دارید می تواند به استعدادی واقعی تبدیل شود ، اما می بایست وقت بگذارید و آن را گسترش دهید و به طور جدی همه فعالیت های مختلف مربوط به آن استعداد را امتحان کنید . ممکن است فقط جنبه کوچکی از یک استعداد را امتحان کنید و اگر واقعا قصد پرورش آن را دارید ، می بایست بیشتر آن را تجربه کنید .

-برای مثال ، شما در طراحی داخلی بسیار خبره هستید ، قطعا اتاقتان را به زیبایی تزئین کرده اید ، خب ، این مهارت را تا رسیدن به استعداد کامل پرورش دهید . در مورد طراحی داخلی مطالعه کنید . از برنامه های کامپیوتری مربوط به طراحی داخلی استفاده کنید . با سرمایه گذاری بر روی این مهارت و کشف بیشتر آن می توانید مهارت جزئی تان را به استعدادی بزرگ تبدیل کنید

  چیزهایی را امتحان کنید که قبلا هیچ وقت امتحان نکرده اید

-ممکن است گاهی اوقات با خودتان بگویید که نمیتوانید کارها را انجام دهید ، اما هرگز تا زمانی که دست از راحت طلبی برندارید ، پی به توانایی هایتان نمی برید . ممکن است فکر کنید آنقدرها باهوش یا خوب نیستید . اغلب اوقات تصورتان از خودتان این است که ”برای این کار ساخته نشده اید“. گرچه نمی دانید وقتی برای انجام کاری قدم برمی دارید به معنای این است که برای برای آن کار ساخته شده اید . باید به زندگی فرصت سورپرایز کردن خودتان را بدهید . بیشتر از آن چیزی که خودتان را می شناسید خارق العاده و جذاب هستید . ریسک کنید و کاری کاملا متفاوت از هر چیزی که تاکنون انجام داده اید ، امتحان کنید .

-برای مثال ، پیاده روی و شنا را امتحان کنید . کتاب بنویسید . کسب و کاری را شروع کنید .

-لیست کردن کارهایی که توانایی انجام آنها را داریم ، ایده خوبی است . برای مثال، دوست دارید با بچه های کوچک وقت بگذرانید .این نشان می دهد که شما احتمالا طبعی شوخ و خونسرد دارید . این بدان معناست که شما در کار با حیوانات عالی هستید ، که به برخی صفات اساسی نیاز دارد .

کشف استعداد با خودشناسی

   در کلاس هایی که علاقمندید شرکت کنید

-اگر موضوعی شما را جذب می کند و فکر گسترش آن به استعداد هستید ، شرکت کردن در کلاس های آموزشی را مد نظر داشته باشید. به دست آوردن اطلاعات بیشتر و درک اینکه واقعا تجربه چیست ، می تواند به شما بگوید آیا واقعا چیزی است که می توانستید برای آن استعداد داشته باشید . اگر تصمیم گرفتید که این همان کاری است که می خواهید انجام دهید . به شما در بدست آوردن مهارت های اصلی لازم برای پیشرفت استعداد کمک خواهد کرد .

-اگر به منابع آموزشی دسترسی نداشتید ، می توانید در کلاس های آنلاین شرکت کنید . اگر زمان و پول برای شرکت در کلاسی را داشتید به خانه های محله و مکان هایی که آموزش های مهارتی و فنی و حرفه ای می دهند ، مراجعه کنید .

   سفر کنید تا به تجربیاتتان اضافه شود

-سفر کردن یکی از تاثیرگذارترین تجربیاتی است که می توانید داشته باشید . سفر شما را به تقلا می اندازد و بیشتر از آنچه در مورد خودتان فکر می کردید به شما می آموزد .گرچه نمی توانید فقط مسیر آسان را طی کنید و به سفر دریایی یا مسافرتی بروید . خودتان سفر کنید . جایی متفاوت از مکان هایی بروید که تاکنون رفته اید . خود را غرق تجربه کنید . چیزهای جدید را امتحان کنید . متوجه می شوید که در بعضی جاها دچار مشکل هستید اما از طرفی هم پی به این موضوع می برید که کارهای دیگری نیز هست که به راحتی می توانید آنها را انجام دهید و این واقعا باعث خوشحالی شما می شود.

-سفر کردن شاید در ظاهر هزینه بر باشد اما واقعا بستگی به این دارد که کجا و کی می روید و چه کاری در سفر انجام می دهید . قرار نیست تجربه هزینه بری باشد . همچنین می توانید به حومه شهر سری بزنید و از همان مزایا بهره مند شوید .

   به دنبال چالش ها باشید

-وقتی ناچارید تقلا کنید ، وقتی از محیط راحت و همیشگی خود دور شده اید ، آن زمان ، زمانی است که بیشتر در مورد خودتان شناخت پیدا می کنید . وقتی دست از چالش برمیدارید و فقط به زندگی آرام خود می چسبید و هیچ وقت از خانه بیرون نمی روید یا وقتی از مشکلات خود فرار می کنید ، خود را انکار می کنید و فرصت درخشیدن را از خود می گیرید . اجازه بروز چالش ها را بدهید. سعی کنید با مشکلاتتان مقابله کنید .

   کارهای داووطلبانه، راهی برای کمک به تغییر دیدگاه شما

-صرفا تجربه کردن زندگی و دنیای خودتان ، باعث بسته شدن ذهنتان به سمت فرصت ها می شود : فرصت اینکه شما چه کسی هستید و چه کسی می توانستید باشید. وقتی به شیوه های قابل توجه و تاثیرگذار به دیگران کمک می کنید ، خودتان را در دنیای جدیدی می بینید . اولویت هایتان تغییر خواهد کرد . ممکن است استعدادی در شما شکوفا شود که حتی از آن بی اطلاع بوده اید ، یا از طریق کاری که انجام می دهید استعداد جدیدی را کشف کنید .

-برای مثال ، معمولا ساختمان پارک ها برای از بین بردن علف های هرز یا برای ساخت سازه های جدیدی مثل زمین بازی ، نیاز به کمک دارند . می توانید برای انجام این کارها داوطلب شوید و متوجه شوید که در تشخیص گیاهان ، نجاری ، خواندن نقشه ساختمان یا سامان دهی و تشویق افراد ، استعداد دارید.

نویسنده : تریسی روجرز

منبع :www.wikihow.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!