سر مقاله شماره ششم و هفتم

کرونا

کرونا؛ تغییر سبک زندگی

تغییر سبک زندگی در دوران کرونا موضوع مهمی است که به باور برخی کارشناسان مسائل اجتماعی حتی اگر بیماری کرونا ریشه‌کن شود، ادامه می‌یابد؛ چراکه پس از همه‌گیری این بیماری رفتارها و عادت‌های جدیدی در مردم نهادینه شده که تا پیش از این وجود نداشته است؛ به عبارتی مردم پساکرونا دیگر همان مردم قبل از کرونا نخواهند بود، در سبک زندگی آنان تغییرات اساسی ایجاد خواهد شد و همین تغییر سبک زندگی و خواسته‌های مردم می‌تواند تأثیر اساسی بر اقتصاد داشته باشد و چالش‌ها و فرصت‌های متفاوتی در این حوزه ایجاد کند.
ازاین‌رو، شناخت چالش‌ها و فرصت‌های به وجود آمده ناشی از کرونا برای هر فعال اقتصادی ضروری به نظر می‌رسد.
در دوران شیوع کرونا شاهد عادت‌ها و رفتارهای جدیدی در مردم یا در اصطلاح، مصرف‌کنندگان بودیم که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره‌شده است؛
✔استفادۀ مردم از تلفن‌های هوشمند، اینترنت و شبکه‌های اجتماعی در دوران کرونا به حدی بوده است که اپراتورهای تلفن همراه و شبکه‌های ارائه‌دهندۀ اینترنت پرسرعت مجبور به تقویت و بالا بردن ظرفیت‌های فنی خود شده‌اند. این روزها مردم به دلیل آن‌که وقت زیادی را در خانه می‌گذرانند، در شبکه‌های اجتماعی فعالیت بیشتری دارند و به دلیل محدودیت‌های تردد و رعایت مقررات بهداشتی کرونا، حتی عزیزانشان را هم از طریق شبکه‌های مجازی می‌بینند.

ثروت آفرینی

✔افزایش کاربران استارتاپ‌ها و مشتریان فروشگاه‌های اینترنتی نیز در دوران کرونا چشمگیر بود و فرصت‌های جدیدی را برای سرمایه‌گذاران این بخش به وجود آورد. به‌طور مثال بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی دنیا یعنی «آمازون» در دوران کرونا بیش از ۱۷۰ هزار کارمند جدید استخدام کرد تا بتواند پاسخگوی سیل عظیمی از تقاضاهای خرید کالاها از سراسر دنیا باشد.
✔دورکاری کارمندان به جای حضور فیزیکی آنان در سازمان‌ها و استفاده از نرم‌افزارهای ویدیو
✔کنفرانس و برگزاری جلسات آنلاین از اتفاقات جالب پیرامون محیط کار در دوران کرونا بود. در همین ارتباط، به دنبال همه‌گیری کرونا، بسیاری از شرکت‌های دنیا تصمیم گرفتند ریسک ابتلا به این بیماری را در محیط‌های کارشان کاهش دهند؛ بنابراین به پرسنل خود اجازه دادند تا از منزل وظایفشان را دنبال کنند. جلسات کارمندان با مدیران نیز از طریق نرم‌افزارهای تحت وب صورت می‌گیرد.
✔در دوران کرونا، استفاده از وسایل نقلیۀ خصوصی به جای وسایل نقلیۀ عمومی شدت گرفت؛ چراکه کمتر کسی این جرئت را پیدا می‌کرد تا برای رفت‌وآمد از ناوگان عمومی استفاده کند. این روزها افراد ترجیح می‌دهند با اتومبیل شخصی رفت‌وآمد کنند یا نهایتاً از تاکسی‌های اینترنتی استفاده کنند.
✔این روزها مطالعۀ کتاب و شنیدن پادکست در فضای اینترنت بیش از گذشته رواج یافته است و اهالی مطالعه از فضای آنلاین استفاده بیشتری می برند.

✔استفاده بیش‌ازپیش از محصولات غذایی بسته‌بندی‌شده به‌جای محصولات فله، رفتار جدید مصرف‌کنندگان در حوزۀ مواد غذایی است. این روزها مردم سعی می‌کنند به دلیل شیوع ویروس کرونا تا جای ممکن از مواد غذایی بسته‌بندی‌شده استفاده کنند؛ چراکه این محصولات معمولاً بدون دخالت دست، تولیدشده و تحت نظارت مستقیم سازمان غذا و دارو تولید به بازار عرضه می‌شوند.
✔تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌ها در دوران همه‌گیری کرونا موجب شده است، آموزش آنلاین در سطوح مختلف شتاب بی‌سابقه‌ای به خود بگیرد و دانش‌آموزان و دانشجویان سراسر دنیا از نرم‌افزارهای آموزشی یکدست استفاده کنند.
✔سالن‌های سینما، تئاتر و کنسرت از اولین مکان‌هایی بودند که با شروع بیماری هولناک کرونا تعطیل شدند، حالا تماشای فیلم، تئاتر و کنسرت به‌صورت آنلاین از عادت‌های جدید مردم در عصر کرونا شده است.
✔با نگاهی گذرا به این تغییرات در سبک زندگی افراد، به فرصت‌های جدیدی پی می‌بریم که ریتم توسعۀ اقتصادی در جهان پیش رو را به سمت دگرگونی در حوزه‌های مختلف سوق می‌دهد. در این شرایط، برنده آن‌کسی است که با شناخت و مطالعۀ درست این فرصت‌ها به‌سرعت دست‌به‌کار شده و کسب‌وکار خود را که با شرایط موجود در تضاد است تغییر دهد، به‌روز کند و از آسیب‌های احتمالی برهاند. در مقابل، بازنده کسی خواهد بود که با بی‌تفاوتی از کنار این تغییرات جدید و عظیم رد شود و در اصلاح دست روی دست بگذارد و برای نجات کسب‌وکار خود خلاقیت به کار نبرد و از تغییر استقبال نکند.

مسعود محسنی: مدیر مسئول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!