دنیای امروز، فضای مجازی و کسب‌وکار

دنیای امروز، فضای مجازی و کسب‌وکار

امروزه تاثیر اینترنت بر کسب‌وکارها بسیار است. اینترنت و فضای مجازی از اهمیت بسیاری در زندگی افراد برخوردار شده است. تمام افراد برای به‌دست آوردن اطلاعات در موضوعات مختلف، به سراغ اینترنت می‌روند و به‌راحتی در زمان بسیار کوتاه، هر اطلاعاتی را که لازم داشته باشند به‌دست آورده و نیاز خود را تامین می‌کنند. افراد می‌توانند کالاهای دلخواه‌شان را به‌راحتی سفارش دهند؛ آن‌ها تمام جزئیات کالایی را که می‌خواهند بخرند به‌راحتی مطالعه کرده و مقایسه می‌کنند و در نهایت سفارش می‌دهند. رفته‌رفته اینترنت در حال همه‌گیر شدن است و با پیشرفت تکنولوژی تقریباً همه افراد از آن استفاده می‌کنند. همچنین، با افزایش جمعیت و مواردی مثل ترافیک و هزینه‌های حمل‌ونقل و کمبود وقت برای افراد، امروزه دیگر افراد وقت کافی ندارند تا تمام نیازهایشان را از بیرون برطرف کنند و برای گشت‌وگذار آن وقت بگذارند.
با آمدن اپلیکیشن‌ها، استارتاپ‌ها و تکنولوژی‌های پیشرفته، کار برای مردم بسیار آسان‌تر هم شده است و افراد با یک گوشی و دسترسی به اینترنت، بسیاری از نیازهای خود را در چندین دقیقه برطرف می‌کنند.
اگر شما یک کسب‌وکار سنتی دارید و هنوز در فضای مجازی برای کسب‌وکارتان فعالیت نمی‌کنید و از مزایای فضای مجازی به سود خود استفاده نمی‌کنید، در حال انجام دادن ریسک بسیار بزرگی برای آینده شغلی‌تان هستید؛ چراکه رقیبان شما در حال حاضر در این محیط فعالیت خود را شروع کرده و در حال به‌دست آوردن مخاطبان بازارهای سنتی و در حال تشکیل امپراتوری خود در فضای مجازی هستند. شما از طریق فضای مجازی می‌توانید با مشتریان جدید و قدیمی خود ارتباط مستمر برقرار کنید؛ خدمات و اجناس جدیدتان را با آن‌ها به اشتراک گذاشته و آن‌ها را باخبر کنید؛ تغییر و تحولات کسب‌وکارتان را اعلام کرده و روزبه‌روز مخاطبان و افراد علاقه‌مند به کارتان را افزایش دهید.
در حال حاضر، مردم بیشتر نیازهای خود را اینترنتی دریافت کرده و یا از قبل در فضای مجازی جست‌وجو و کالای مورد نظر خود را از صفحه و فروشگاه مورد نظر خود انتخاب و آن را به صورت حضوری یا غیرحضوری خرید می‌کنند.
امروزه تبلیغات اینترنتی به‌گونه‌ای جواب داده و مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته است که تمام شرکت‌ها و برندهای معروف دنیا برای promote یعنی انتشار و معرفی کردن خدمات خود از صفحات وب و شبکه‌های اجتماعی بهره برده و اخبار فعالیت‌هایشان را در صفحات خود قرار داده و از محصولات جدید خود برای مشتریان‌شان در سراسر دنیا رونمایی می‌کنند.
همچنین، کسب‌وکارهای کوچکی مثل کافی‌شاپ‌ها، فست‌فودها، فروشگاه‌ها و… که می‌خواهند خود را به عموم معرفی و تبلیغ کنند و کسب‌وکار های تازه و جدید که شناخته‌شده نیستند و مشتری دائمی ندارند و می‌خواهند تازه وارد کاری شوند، برای این‌که شروع خوبی داشته باشند و وقت زیادی برای شناخته‌شدن از دست ندهند، از فضای مجازی و شبکه‌هایی مانند اینستاگرام استفاده کرده و کسب‌وکارشان را معرفی می‌کنند و نظر مردم را به خود جلب می‌کنند. کسانی در دنیا هستند که در یک کسب‌وکار معمولی فعالیت می‌کردند اما با استفاده از فضای مجازی و تکنیک‌های خاص خود توانسته‌اند به موفقیت شغلی فوق‌العاده‌ای در حرفه خود دست پیدا کنند. افراد بسیاری نیز مهارت و تخصص خودشان را در فضای مجازی با مردم به اشتراک گذاشته و محبوبیت بسیاری کسب کرده‌اند.
به‌طور کلی، حضور کسب‌وکارها در فضای مجازی از دو کانال صورت می‌گیرد:

۱٫ سایت شرکت

امروزه وب‌سایت هر شرکت به‌نوعی به یکی از ابزارهای مهم معرفی آن شرکت و نشان‌دهنده کیفیت آن شرکت تبدیل شده است و بسته به نوع وب‌سایت، ظاهر و زیبایی آن، می‌تواند آن شرکت را مانند یک شرکت عالی و بی‌نقص توصیف کند و یا حتی برعکس. درواقع، سایت هر شرکت محل عرضه توانمندی‌ها و کانال فروش کالا یا خدمات است و باید به‌صورت کاربرپسند همراه با اطلاعات مفید برای بازدیدکنندگان باشد.

۲٫ حضور در شبکه‌های اجتماعی

نقش شبکه‌های اجتماعی در کسب‌وکارها، در سال‌های اخیر تغییر قابل توجهی در اینترنت پیدا کرده؛ به‌طوری‌که شبکه‌های اجتماعی به رده پربیننده‌ترین‌های فضای مجازی راه یافته‌اند. بر این اساس، برآورد شده است که تعداد کسانی که در شبکه‌های اجتماعی عضو هستند به بیش از ۴/۳ میلیارد نفر رسیده که این تعداد می‌تواند بر توسعه و رونق کسب‌وکارها تأثیرات شگرفی برجای بگذارد. در حال حاضر، وجود گوشی‌های هوشمند، دسترسی کاربران را به اینترنت تسهیل کرده است که همین امر موجب شده بسیاری از شرکت‌ها به فکر بهره‌برداری از این فرصت باشند.

شبکه‌های اجتماعی پرمخاطب مناسب برای کسب‌وکار

۱٫ فیس‌بوک

فیس‌بوک با بیش از ۵۹/۱ میلیارد کاربر، بزرگ‌ترین ترکیب جمعیتی را در میان همه شبکه‌های اجتماعی رقم زده است. فیس‌بوک ابزار فوق‌العاده‌ای را برای‌ کسب‌وکارها فراهم کرده که از طریق آن می‌توانند به مشتریان بالقوه‌ در سراسر جهان متصل شوند و جنبه تبلیغاتی آن نیز به‌آسانی، قابل مدیریت است و به شما امکان می‌دهد تا به بهترین شکل، هدف‌گیری کنید. با استفاده از تبلیغات فیس‌بوک، می‌توانیم خریداران فعلی‌مان را با مشتریان بالقوه با ویژگی‌‌های مشترک پیوند بزنیم. در ایران به‌علت محدویت دسترسی به فیس‌بوک، کسب‌وکارهای کمتری در آن حضور دارند اما در جهان این پلتفرم همچنان در رتبه نخست کسب‌وکارها قرار دارد.

۲٫ لینکدین

اگر با مدل بنگاه به بنگاه فعالیت می‌کنید، باید تمرکزتان را روی این شبکه اجتماعی بیشتر کنید. اتصال به متخصصان کسب‌وکار در هر صنعت با استفاده از لینکدین به ساده‌ترین شکل ممکن صورت می‌پذیرد، زیرا این شبکه اجتماعی به شما امکان می‌دهد براساس نوع صنعت، عنوان شغلی و غیره به آن‌ها دسترسی پیدا کنید. لینکدین نیز مانند دیگر شبکه‌های اجتماعی، ایجاد رابطه‌ را بیش از هر چیز دیگر در اولویت قرار می‌دهد. از این‌رو، پیش از آن‌که بخواهید در لینکدین از فنون فروشندگی استفاده کنید، باید با دیگران ارتباط برقرار کنید. یکی از بهترین ویژگی‌های لینکدین برای کسب‌وکارها، گروه‌های لینکدین است. کسب‌وکارها در بازارها یا صنایع مخصوص به خودشان اقدام به ایجاد گروه می‌کنند و از دیگران می‌خواهند به آن‌ها بپیوندند. همچنین، در این شبکه اجتماعی می‌توانید افراد متخصص در هر حوزه را پیدا کنید و از توانمندی ها آن‌ها بهره ببرید.

۳٫ اینستاگرام

برنامه محبوبِ اشتراک‌گذاری عکس‌ها و فیلم‌ها با یک میلیارد کاربر فعال ماهانه و ۵۰۰ میلیون کاربر روزانه، به ابزاری برای توسعه کسب‌وکارها تبدیل شده است. صاحبان کسب‌وکارها از پتانسیل اینستاگرام برای توسعه برند و بازاریابی خود استفاده می‌کنند. برندها در این روش به تولید محتوای مفید به‌صورت دائم می پردازند و به‌جای فروش مستقیم محصول، سعی در هدایت کردن مشتری به محل اصلی عرضه محصول خود دارند که یک وب‌سایت یا فروشگاه است. این روش، اصولی‌ترین و بهترین روش کسب درآمد از اینستاگرام است. این پلتفرم محل انتشار اخبار محصولات و ارتباط با مشتریان و گرفتن بازخورد از آن‌ها بوده و زمینه مناسبی را جهت توسعه برند مشاغل فراهم کرده است که با تبدیل اکانت خود به «بیزینس» می‌توانید از امکانات مفید آن برخوردار شوید. کسب‌وکارهای شخصی نیز با فروش کالا یا خدمات خود، به‌صورت فعال در این شبکه حضور دارند. در سال‌های اخیر، اینستاگرام با اقبال زیادی از طرف کاربران ایرانی مواجه شده است.

۴٫ تلگرام

این پیام‌رسان با بیش از ۲۰۰ میلیون کاربر و قابلیت‌های متنوع، به‌عنوان یک رسانه قدرتمند مورد استفاده کسب‌وکارها قرار گرفته است. امکان داشتن گروه‌های بزرگ و کانال در این پلتفرم فرصت تبلیغات و بازاریابی بسیاری خوبی را جهت کالا و خدمات فراهم کرده است. تا قبل از فیلترینگ، تلگرام در ایران محبوب‌ترین پیام‌رسان مورد استفاده کسب‌وکارها بوده و بیش از ۴۰ میلیون کاربر داشته است.

۵٫ پینترست

شبکه اجتماعی پینترست که در سال ۲۰۱۰ راه‌اندازی شد و اکنون بیش از ۲۰۰ میلیون کاربر فعال ماهانه دارد، هرچند به‌عنوان شبکه‌ای برای به اشتراک‌گذاری عکس‌ها شروع به‌کار کرد ولی امروزه به اقیانوسی از ایده‌ها تبدیل شده است. مثل همیشه تصاویر کار خود را کرده‌اند و به‌جای هزاران کلمه حرف زده‌اند و پینترست را تبدیل به یکی از قدرتمندترین ابزار ارتباطات و تبلیغات کرده‌اند. شاید در کشور ما آن‌چنان که باید از کاربردهای این شبکه استفاده نمی‌شود ولی این پلتفرم در دنیا بسیار پرکاربرد و محبوب است. بیش از ۵۰درصد از کاربران پینترست ادعا می‌کنند که پینترست به آن‌ها کمک می‌کند وسایل مورد نیاز خود را پیدا و خریداری کنند. همچنین، ۶۱ درصد از آن‌ها می‌گویند برند‌های جدیدی را از این طریق کشف کرده‌اند. مانند دیگر شبکه‌ها، پینترست نیز اکانت کاربری دارد که کار را برای کسب‌وکار آسان می‌کند. پیشنهاد می‌شود حتماً به این شبکه اجتماعی نوظهور سری بزنید و آن را برای عرضه توانمندی خود ارزیابی کنید.

۶٫ توییتر

توییتر با بیش از ۳۰۰ میلیون کاربر فعال، یکی از شبکه‌های اجتماعی بزرگ در جهان است. تعداد توییت‌های ارسالی توسط این کاربران در روز حدود ۵۰۰ میلیون توییت است. ۶۳درصد از برندهای دنیا، حساب کاربری توییتر دارند و حدود ۹۲درصد این تعداد بیش از یک توییت در روز ارسال می‌کنند که نشان‌دهنده فعالیت آن‌ها و موفقیت توییتر در جذب بازاریابان و فعالان حوزه بازاریابی است. اثر نفوذ تبلیغات در توییتر به سطحی رسیده‌است که طبق آمار اعلام‌شده، تبلیغات در این شبکه ۸ تا ۲۴ برابر فیس‌بوک، کلیک می‌شوند و این نکته به موفقیت توییتر در زمینه تبلیغات آنلاین اشاره دارد.

نکته کلیدی و مهم این است که تولید محتوای باارزش، رمز موفقیت هر کسب‌وکاری در فضای مجازی است. چنانچه خلق ارزش با محتوای مفید در سایت یا شبکه‌های اجتماعی صورت پذیرد مشتریان به‌صورت طبیعی و با اعتماد به سمت شما هدایت خواهند شد. بنابراین، هر کسب‌وکاری بهتر است با توجه به نوع فعالیت، موقعیت مکانی و بازار خود، شبکه اجتماعی مناسب را انتخاب کند و به تولید محتوای مناسب و بازاریابی بپردازد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!