درخت چینی بامبو : درسی مهم برای کارآفرینان

درخت چینی بامبو

به عنوان یک کارآفرین ، آیا شده گاهی اوقات احساس کنید که به آخر خط رسیده اید ؟ اگر پاسختان مثبت است ، پس این داستان الهام بخش درخت چینی بامبو را بخوانید.

شما همچنان سخت کار می کنید اما هنوز نتیجه مثبتی ندیده اید . فکر می کنید جهان  ، مکان ناعادلانه ای است . کاسه صبرتان به سر رسیده و در آستانه تسلیم شدن هستید .

آیا شرایط فوق الذکر با وجود شما عجین شده است ؟

این شرایط برای هر کارآفرین تازه کاری اتفاق می افتد . زیرا کل پروسه کارآفرینی ریسک است و ریسک ، دودلی و فکرهای منفی را نیز به دنبال دارد .چه اتفاقی می افتد اگر تجارتتان آنگونه که می خواهید توسعه پیدا نکند ؟ چه اتفاقی برای بچه های شما می افتد ؟من خودم این شرایط را تجربه کرده ام .

در سن ۲۶ سالگی اولین استارتاپم به طرز وحشتناکی شکست خورد . ۳۰ میلیون دلار خود را در این پروسه از دست دادم . بدون داشتن پول و کار ، به توانایی هام شک کردم . به راحتی می تونستم از رویای مستقل شدن دست بکشم . می تونستم شغل راحت تری رو انتخاب کنم . چیزی که خانواده و دوستانم بهم پیشنهاد می دادند . در صورتی که هدفم رو در زندگی می دونستم  و تکلیفم با خودم روشن بود . میخواستم مستقل باشم . با اراده ای مصمم ، تقریبا بدون هیچ پولی ،تجارت جدیدی رو شروع کردم . امروز، با سرپرستی یک تیم تقریبا ۸ نفره  ، ماهانه ۲۵۰۰۰ هزار دلار درآمد  دارم .

تمام داستان در مورد ایستادگی و سماجت است . امیدتان را از دست ندهید . بدست آوردن چیزهای خوب زمانبر است .

تلاش کردن ، زحمت کشیدن ، صبر پیشه کردن و سخت کوشی مطمئنا بی جواب نخواهد بود . فقط به تلاشتان ادامه دهید.

درخت بامبو

داستان درخت چینی بامبو

این یک مبارزه واقعی است.

یک کشاورز خاک را می کند و دانه های درخت چینی بامبو را در آن می کارد . سپس دانه ها را با خاک می پوشاند( هم سطح زمین ). همزمان با درخت های دیگر ، شروع به آب دادن این خاک می کند .

او چند روز اول مدام خاک را آب میدهد . اما هیچ نشانه ای از رشد دانه ها نمی بیند . هیچ رشدی . صفر .

هفته ها و ماه ها سپری شدند .کشاورز همچنان خاک را آب می دهد و اصلا نشانی از رشد درخت چینی بامبو نمی بیند .

او خاک را دوباره می کند و دانه ها را چک می کند .

یک سال می گذرد ولی هنوز کشاورز امیدش را از دست نداده است . او هر روز گیاه را آب میدهد.

خاک بارور است . آب به دانه ها می رسد . پس چرا بعد از یک سال هیچ نشانی از رشد دانه ها مشاهده نمیشود ؟  

کشاورز دست از تلاش برنمی دارد . سال دوم نیز بدون اینکه نشانی از رشد دانه ببیند به آب دادن خاک ادامه میدهد .خاک به همان شکلی است که در سال اول دانه های درخت چینی بامبو را کاشت.

سال سوم  هیچ رشدی حاصل نشد . اما کشاورز خستگی ناپذیر است و به کار خود یعنی آب دادن به خاک ادامه داد .

سال چهارم . هیچ پیشرفتی حاصل نشد . اما اینجا کشاورزی است که به تلاش خودش ایمان دارد و همچنان هر روز به آب دادن خاک ادامه میدهد .او همچنان خاک را می کند و دانه ها را بررسی میکند .

دست به کار شدن

با وجودی که کشاورزان دیگر می توانستند به راحتی خسته شده و تسلیم شوند ، این کشاورز با همه آنها فرق داشت . او باور داشت تا زمانی که پشتکار داشته باشد ، نتیجه اش را می بیند . اگر امروز نبیند ، فردا خواهد دید .

او مثل همیشه به کار آب دادن خاک ادامه داد .

لحظه بزرگ

 وارد پنجمین سال شد .

یک روز صبح ، کشاورز مثل همیشه رفت تا به خاک آب بدهد ولی یکدفعه همانجا خشکش زد .

نمی توانست به چشم هایش اعتماد کند . لحظه موعود فرا رسیده بود . نهال درخت چینی بامبو کاملا مشهود بود .

از فرط شادی سر از پا نمی شناخت . از سر شوق شروع به پریدن کرد .

و اما مهم ترین بخش چه بود ؟

درخت چینی بامبو در عرض ۶ هفته ، تقریبا  ۲۴ متر( ۸۰ فوت) قد کشیده بود . بله ، درست شنیدید .

درخت بامبو

درس های آموخته شده از این داستان :

ریشه و اساس

چرا درخت چینی بامبو بلافاصله رشد نکرد ؟ چه چیزی باعث شد که رشدش چهار سال طول بکشد ؟

پاسخ این سوال ها اینجاست  : درخت چینی بامبو در حال آماده کردن ریشه های خود را برای چهار سال اول بود . اگر کمتر از این مدت رشد می کرد چگونه می توانست قد تقریبا  ۲۴ متر( ۸۰ فوت) را تحمل کند .

هر رخدادی بنا به دلیلی اتفاق می افتد . ممکن است تجارت شما به دلیل اینکه پایه های آن هنوز شکل نگرفته اند ، دچار مشکل شود . یا شاید هم نیاز است ریشه ها کمی قوی تر شوند . بگذارید زمان بیشتری بگذرد و هیچ وقت از گسترش تجارت خود دست نکشید .

هر زمان که ریشه های کسب و کارتان به طور کامل شکل بگیرد ، یک دفعه شاهد رشد چشمگیر آن خواهید بود .

صبر

شاید زمانی که تسلیم می شوید ، متوجه نباشید که چقدر به موفقیت نزدیک هستید . شاید یک روز بیشتر یا یک ماه . خیلی زود زمانش فرا می رسد و رها کردن کار عادلانه نیست . صبور باشید و مطئن باشید که کسب و کارتان شروع به پیشرفت خواهد کرد . شهر روم یک روزه ساخته نشد. به همین ترتیب ، کسب و کار شما هم یک شبه به موفقیت نمی رسد . و همانطور که یک فرد خردمند یک بار گفت – ” وقتی تسلیم نمی شوید ، حداقل یک شانس دیگر برای رسیدن به موفقیت دارید “.

تمرکز و تلاش

 امروزه ، آشفته شدن بسیار راحت است . وجود رسانه های اجتماعی، تلفن،تلویزیون و نت فلیکس(۱)، باعث شده تمرکزمان را بر روی مسائل مهم زندگی از دست دهیم .  اگر یکی از دوستانتان بوتیکی موفق را راه انداری کرده باشد شما هم دوست دارید مسیر کاری خود را تغییر داده و بوتیکی مشابه راه اندازی کنید .  

 از طرفی هم کاربران آنلاین وضعیت را بدتر می کنند . آنها این تصور را القا می کنند که به راحتی می توانید با  نشستن در خانه پول دربیاورید .

 با این کشمکش های محیطی ، خیلی سخت است که ذهنتان را آرام کنید و بر روی کارتان تمرکز داشته باشید. بله ، همه ما این درس ساده را فراموش کرده ایم که موفق شدن نیاز به تلاش دارد .

 ۱-(یک شرکت جهانی رسانه جاری و تولیدکننده مجموعه های تلویزیونی آمریکایی)

اعتقاد و باور

 خیلی ساده است اگر بخواهیم باورمان را به خودمان از دست بدهیم . گاهی اوقات به توانایی هایمان شک می کنیم . ما تنها کسانی نیستیم که مقصر این امر هستیم .

 قهرمان فیلم های هالیوودی این تفکر را به ما القا می کنند که افرادی پست هستیم و معتقدند همانند قهرمانان فیلم ها دارای قدرت نیستیم و نمی توانیم با سرعت ۲۸۹ کیلومتر بر ساعت( ۱۸۰ مایل)در ساعت مسابقه دهیم و ماشین هایمان را بدون آسیب در هوا بچرخانیم

 و رسانه های اجتماعی محبوبمان معتقدند که زندگی دیگران بهتر از ماست .

 روی هم رفته تمامی اینها باورهای ما را نابود می کنند و باعث می شوند به موجودیت خود شک کنیم اما باید بدانیم ، باور به توانمندیهای خود، رمز موفقیت است .

سخت کوشی

ما زندگی های خود را بسیار پیچیده کرده ایم . دردنیای امروز ،” ترفندها “ ،” ایده“ ، ” نوآوری“  به کلمات خسته کننده ای چون ” سخت کوشی“ ، ” نظم “و غیره اولویت دارند .

همه به دنبال رسیدن به نتیجه فوری هستند . همه ما عجول هستیم .

در این مسابقه رسیدن به نتایج فوری ، اصلی که پیشینیانمان به ما آموختند را فراموش کرده ایم و آن این است : ” افرادی که سخت کار می کنند هیچ گاه شکست نمی خورند “. همه امور به این حقیقت ساده ختم می شوند .

برای رسیدن به نتیجه می بایست سخت کار کنید . اگر فروشتان تدریجا در حال کاهش است ، تلاشتان را ده برابر کنید . با مشتریان بیشتری تماس بگیرید . به مشتریان بیشتری نزدیک شوید.

درخت چینی بامبو : درسی مهم برای کارآفرینان

بر روی تلاش هایتان تمرکز کنید ، نگران نتیجه نباشید .

فکر و ذهنتان را درگیر نتیجه نکنید . ممکن است بارها شکست بخورید . اما هرگز دست از سخت کوشی نکشید و آن را با تبلیغات بازاریابان برای فروش شیء فریبنده جایگزین نکنید .

-مایکل جردن ، موفق ترین بسکتبالیست ، یکبار گفت : در کار خود ۹۰۰۰ پرتاب را از دست داده است .

-جی.کی. رولینگ ، نویسنده مشهور کتاب های هری پاتر ، میگوید : نگارش اولین کتابش ( از مجموعه هری پاتر) که ۵ سال  به طول انجامید ، توسط بیش از ۱۲ ناشر رد شد . اما تسلیم نشد و بالاخره ۴۵۰ میلیون کپی از کتابش به فروش رفت . چه اتفاقی می افتاد اگر بعد از اولین پذیرفته نشدنش تسلیم میشد ؟

-مارک کوبان ، کارآفرین و سرمایه گذار دنیای فناوری ، وقتی اولین کسب و کار خود را راه اندازی می کرد ، به مدت ۷ سال به تعطیلات نرفت .

-ایلان ماسک ، مهندس و مخترع فعال در آمریکا ، هفته ای ۸۰ تا ۱۰۰ ساعت کار می کرد . وی به راحتی می توانست دست از این کار بکشد اما این کار را نکرد و این راز موفقیت اش است .

-توماس ادیسون ، کسی که با اختراع لامپ های الکتریکی شناخته شده است ، حتی بعد از ۱۰۰۰ تلاش ناموفق تسلیم نشد.چه اتفاقی می افتاد اگر بعد از ۹۹۹ تلاش ناموفق تسلیم  می شد؟

نتیجه گیری

من به این نتیجه رسیده ام که  رسیدن  به موفقیت آسان نیست. چه کسی روی کره زمین ادعا می کند که رسیدن به موفقیت آسان است ؟ اگر سخت هم نباشد، جنبه سرگرم کننده هم ندارد . موفق اید ؟

پس به سمت آن بروید و تمام تلاش خود را بکنید . بقیه چیزها را رها کنید .

استمرار سخت کوشی ، صبر و تمرکز ، شما را به مسیری هدایت می کند که همیشه آرزویش را داشتید . شما اکنون فرمول موفقیت را می دانید . اینطور نیست ؟

باور به توانمندیها .سخت کوشی . صبر . تمرکز

نویسنده : ویشال گوتا

منبع :www.bizain.com

یک نظر برای "درخت چینی بامبو : درسی مهم برای کارآفرینان" ارسال شده
  1. واقعا این درخت درس بزرگی به انسانها میدهد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!