نگاهی به استارتاپ” سنجاق ” بازار آنلاین خدمات

سنجاق

امیدوار بودیم و هستیم !

چندی پیش و شاید بهتر است بگوییم چند سال پیش  برای دسترسی به خدمات منزل الزاما باید یا به صورت حضوری مراجعه می‌کردید، و یا به صورت تلفنی دست به دامن شرکت‌هایی می‌شدید که در انتخاب نیرو هیچ  گزینه ای متفاوتی برای انتخاب پیش رویتان نمی‌گذاشتند. اما این روزها داستان متفاوت شده است.

سنجاق با تلاش برای شکل دادن به یک بازار آنلاین برای خدمات و بهینه‌سازی فرایند انتخاب متخصصان خدمات متنوع  متولد شده است. این پلتفرم با هدف بسترسازی مناسب برای ارائه قیمت‌های رقابتی، ایجاد فضای مساعد برای مقایسه و انتخاب آگاهانه ؛ همچنین ایجاد دو ارزش امنیت و اعتماد بیشتر برای مشتریان ایجاد شده و قریب به سه سال از فعالیت آن می‌گذرد. این روزها کافیست خدمات مورد نظر خود را سرچ کنید و با پروفایل تعدادی از متخصصان در زمینه درخواستی مواجه شوید. نظرات کاربران دیگر را بخوانید، قیمت‌ها را مقایسه کنید و با انتخاب یک متخصص و هماهنگی زمان و مکان به خدمات مورد نیازتان دسترسی پیدا کنید.

برای آشنایی بیشتر با سنجاق و زیر و بم کارش گفتگویی با یکی از بنیانگذاران  سنجاق «امیر پارسا مهر» انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.

تولد سنجاق

امیر پارسا مهر یکی از بنیان‌گذاران سنجاق در روایت تولد سنجاق می‌گوید:« اواخر بهار ۹۶ با مطالعه روی چند مدل کسب و کار و  رساندن سه مدل از آنها به تست؛ اولین قدم برای تغییر زمینه کاری شرکت دریچه تجربه نو، که تا آن زمان یک استارتاپ سرگرمی‌ساز دیحیتال بود برداشته شد. یکی از این مدل ها سنجاق بود که با توجه به نتایج جالبی که در همین پیاده سازی خام اولیه به دست آمد توانست همه ما را مجاب کند که بازار خدمات ارزش تمرکز کردن  را دارد. »

تجربه‌ای که سازنده بود

 هم بنیانگذار سنجاق در توضیح فرآیند تیم و تجربیات سازنده ای که به کمک تیم آمد تاکید می‌کند:« فرید که مدیرعامل شرکت است تجربه خیلی خوبی در راه اندازی و مدیریت یک استارتاپ دارد. البته که تجربه  شکست‌های فرید شاید یک جاهایی بیشتر به کمک تیم اومده است. حسین آیت بنیان گذار دیگر سنجاق از غولهای تکنولوژی آی تی در اکوسیستم استارتاپی ایران است که با خودش کلی اعتماد به نفس برای ما داشت. من هم تا پیش از سنجاق در زمینه محتوای متنی و تصویری تجربه هایی داشتم.»

 چالش‌های پنهان سنجاق

پارسا مهر در توضیح چالش‌هایی که با مسیر سنجاق طلاقی داشت  می‌گوید:«سنجاق با توسعه بازار خدمات در فضای آنلاین قدم هایی برای توانمندتر کردن متخصصین بازار سنتی خدمات برمی‌دارد و در واقع تمام تلاشش این است که همین اصناف و کسبه‌ای که در ایران فعال هستند را به فضای آنلاین بکشاند. شاید اولین چالش وقتی بود که سراغ یک مغازه خدمات مثلا تاسیسات در یک محله می‌رفتیم و می‌خواستیم مجابش کنیم که با آمدن سنجاق خللی  به کسب آنها وارد نمی‌شود.»

 نا امید نشدیم

او در پاسخ ب سوالی در خصوص اینکه چقدر از ناامیدی و شکست نترسیدید تاکید می‌کند:« باید بگویم خیلی زیاد امیدوار بودیم و هنوزهم  امیدوارهستیم البته. کماکان نکته‌ای در این فضا ندیده‌ایم که منشا ناامیدی ما باشد و نا امیدمان کند. و بنابراین فکر می کنم خیلی شانس آوردیم.»

 

سنجاق

سرمایه‌گذاران سنجاق

پارسا مهر در توضیح فرآیند جذب سرمایه سنجاق تصریح می‌کند:« بخشی از سرمایه اولیه شرکت شخصی بود و بخش دیگری از آن اعتباری بود که سرمایه گذار قبلی شرکت با اعتماد زیادی که به تیم داشت در اختیارش قرار داد تا کار  کلید زده شود.  به مرور زمان و شکل گرفتن سنجاق؛ برای راندهای بعدی جذب سرمایه عدد  و ارقامی در دست داشتیم که  نشان می‌داد سنجاق قابلیت رشد را دارد. بنابراین پای سرمایه گذار جدید به سنجاق باز ش و برای سرمایه گذاری متقاعد شدند.

طبیعتا سرمایه ابتدایی صرف کارهای ابتدایی می‌شود.  حقیقیت این است که سرمایه اولیه  برای درست خرج شدن نیاز به مدیریت دقیق داشت . به خاطر محدودیتی که داشت بخش بیشترش صرف هزینه‌های بازاریابی وب مثل ادووردز ( تبلغیات گوگل ) می‌شد.»

سنجاق و ارتباط با مردم و کاربران

به باور پارسا مهر زمان درست معرفی خدمات به مردم زمانی است که به آن احتیاج دارند. او می‌گوید:«سنجاق را وقتی به مردم معرفی می‌کردیم و البته هنوز هم  زمانی معرفی می‌کنیم، که نیاز به خدمات داشته باشند. در واقع سعی کردیم در قدم اول وقتی مردم وارد فضای وب  می‌شوند برای اینکه نیاز خودشان به خدمات را برطرف کنند، ما حتما جایگاه خوبی در جستجوهای گوگل داشته باشیم. تا حد خیلی خوبی هم در این زمینه موفق هستیم. البته بازاریابی محتوایی هم بازوی دیگر سنجاق است.»

 صبوری تا  رسیدن به درآمد

به باور هم بنیانگذار سنجاق بازار خدمات چیزی نیست که یک شبه آنلاین شود. او در توضیح بیشتر این موضوع تاکید می‌کند:«  بازار خدمات آنلاین بسیار چغر و خیلی پیچیده است. صبر بیشتر لازم بود تا پایه های این بازار را درست بگذاریم. البته سنجاق خیلی زود به درآمد زایی رسید اما خوب اگر سرمایه گذاران همراهی نداشتند نمی توانست با این تمرکز روی درست شکل دادن به بازار تمرکز کند. »

توسعه تیم و همراهی کاربران

 پارسا مهر می‌گوید:« سنجاق در عرض ۳ سال از ۶ نفر رسید به ۱۸ نفر که طبعا بیشتر این تیم جوان هستند.»

او در رابطه با استقابل کاربران از سنجاق نیز اضافه می‌کند:« استقبال کاربران طبیعتا خیلی خوب است چون نیاز به پیداکردن یک نفر که بدون اینکه لازم باشد مشتری برود سراغ گشت زنی در محل و روزنامه و آگهی  بیاید و خدماتی که مشتری احتیاج دارد را ارائه دهد  برای مشتری خیلی جذاب است.

  البته این روند جذاب تر هم شده چون مشتری در سنجاق به سوابق عملکردی و کیفی متخصصی که بهش پیشنهاد انجام کاری داده هم دسترسی دارد. »

سنجاق

جایگاه فعلی سنجاق

به اعتقاد پارسا مهر چیزی که در طول زمان تغییر نکنه زنده نمی‌ماند و با خنده اضافه می‌کند:« این جمله فکرکنم روی دیوار مدرسه‌ها و پشت کامیون ها هم نوشته  شده است. طبیعتا تیم ما همیشه سعی می کند بهترین برنامه ریزی را برای فصل بعدی داشته باشد. اما موانع و پیچیدگی‌ها آنقدر است که حساسیت روی به روز بودن و فرزند زمان خودمان بودن بالا می‌رود. مثلا پیش آمده که دسته ای از خدمات فعال شده اما به خاطر نوع بلوغ متفاوتی که هر کدام از خدمات در فضای وب تجربه می کنند، مجبور شدیم بعد از مدتی غیر فعالش کنیم و با یه برنامه‌ریزی یا رویکرد و روش دیگری بعد از مدتی دوباره به سراغش رفتیم.»

مزیت رقابتی سنجاق

 می‌پرسم: مزیت رقابتی سنجاق کدام نقطه است؟ پارسا مهر در پاسخ می‌گوید:« مهمترین مزیت سنجاق این است که با یک تیم ۱۸ نفره  در زمین بازی تیم های بالای ۳۰ نفر خوش درخشیده است. توان فنی بالای سنجاق مزیت دیگری است که نسبت به بازیگرای دیگر این حوزه خودنمایی می کند.»

دلایل موفقیت سنجاق در کدام نکات نهفته است؟

پارسا مهر در پاسخ به سوالی مبنی بر دلایل موفقیت سنجاق تصریح می‌کند:« در مورد دلایل موفق شدن که نمی شود حرف زد چون اصولا بازار آنلاین خدمات سن بالایی ندارد نه در ایران و نه در خارج هنوز نمونه ای که مثل اوبر مثلا همه بشناسند وجود داره و راه درازی در پیش روی ماست. اما اگر اینکه یک سال دو سال بعد از بقیه شروع کردیم و الان شانه به شانه شان حرکت می‌کنیم موفقیت تیم ما باشد؛ دلیلش هما ن ۱۸ نفر هستند. دلیلش این است که هیچکدام از ما ایمانش را  به سنجاق از دست نداده است. دلیل دیگرش این است که  اثر کارمان را روی زندگی و درآمد اصناف و کسبه خدمات سنتی داریم می‌بینیم. دلیلش این است که  وقتی یک متخصص زنگ می‌زند و از پشتیبانی تشکر می‌کنه به خاطر وجود سنجاق و می گوید دوست نداشتم وقتی کارم را به این خوبی بلدم بروم رانندگی ممنونم ازتون و این به گوش بقیه تیم میرسد همه هیجان زده می شوند و عشق می‌کنند. دلیلش این است که سنجاق رزق و روزی رسان است.»

چشم انداز آینده سنجاق

به باور هم بنیانگذار سنجاق آینده تجارت الکترونیک در ایران  می تواند خیلی روشن باشد. او اعتقاد دارد:« اگر بتوانیم تعامل خوبی با بازار سنتی برقرار کنیم ، قطعا آینده روشنی در انتظار ماست. می‌توانم بگویم در صورتی آینده تجارت الکترونیک  روشن و به توانمند شدن اقتصاد فردی؛  درآمد خانواده ها و مستقل شدنشان از دولت  منجر خواهد شد که حکومت همراهمان باشد. خصوصا در جایگاهی که  دارد قواعد این حوزه را مدون می‌کند . لذا باید از فعالان و بازیگران  این اکوسیستم حسابی کمک بگیرد.  آینده سنجاق گره خورده با چیزی که از روز اول براش تلاش کرده است. »

او در انتها اضافه می‌کند:«  چشم انداز سنجاق برای آینده بهبود کیفی خدماتی است که مشتریانش دریافت می‌کننذ و بزرگ کردن سفره ای که متخصصانش  در خانه خود پهن می‌کنند.»

نویسنده:مژده باقری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!