عصر استارتاپ ها

عصر استارتاپ ها

شاید در پنج سال گذشته استارت آپ ها و کسب‌وکارهای نوین به صنعت گردشگری نیز وارد شده‌اند صنعتی که به‌واسطه جوان بودن هنوز جای کار زیادی دارد و کسب‌وکارهای نوین نیز در آن به‌واسطه علاقه مردم به سفر درآمدزا خواهد بود. دراین‌باره سخنگوی اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی توضیح بیشتری می‌دهد او معتقد است که فعالیت در گردشگری جدید و درآمدزاست.
الفت نسب سخنگوی اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی و عضو هیات مدیره انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی است او درباره حمایت از کسب‌وکارهای جدیدی که در حوزه گردشگری به وجود می‌آیند گفت: اکنون اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی در موضوع آموزش حقوقی به این نوع کسب‌وکارها تمرکز کرده است. الزاماتی است که کسب‌وکارهای اینترنتی و استارت آپ ها در بخش خصوصی باید ببینند و ما در این زمینه کلاس رایگان برگزار می‌کنیم. افراد در آن شرکت کرده با موارد قانونی آشنا می‌شوند.

وی گفت: سال گذشته هیئت عالی مقررات زدایی که وظیفه‌اش حذف مقررات زائد است، اقدامی انجام داد که طی آن قانون، نماد سازمان میراث فرهنگی ویژه سایت‌های گردشگری را لغو کرد و اعلام کرد که افراد اگر بند ب سازمان میراث فرهنگی را داشته باشند و یا استارت آپ دارای قرارداد با مراجع رسمی باشد می‌توانند در حوزه گردشگری مجازی فعالیت کنند.

وی ادامه داد: در حوزه گردشگری مجازی حدود ۳۰ وب‌سایت داریم که مجوز گرفته و فعالیت می‌کنند. برخی از آن‌ها در حوزه رزرواسیون هتل و برخی در حوزه بوم‌گردی و یا فروش تور و بلیت هستند. ما به کسب‌وکارهای نوین مجوز می‌دهیم. قطعاً همه این کسب‌وکارها برای ارائه خدمت، تولید محتوا نیز دارند. در نظر داریم تا ساماندهی این کسب‌وکارهای اینترنتی و جدید را در دستور کار قرار دهیم. به همین منظور کارگروهی با حضور فعالان این حوزه تشکیل داده‌ایم تا بتوانیم آئین‌نامه‌ای برای افرادی که می‌خواهند در این حوزه کار کنند، بنویسیم. اینکه چطور فعالیت انجام می‌شود در این آئین‌نامه قید خواهد شد.
الفت‌نسب درباره ایجاد کسب‌وکارهایی که به نام گردشگری فعالیت‌های جانبی انجام می‌دهند نیز گفت: معتقدیم هرچقدر بازار به این سمت برود که فعالیت‌ها شفاف‌تر باشد، کسب‌وکارهای دیگر با اهداف متفاوت نمی‌توانند به این حوزه ورود کنند. کسب‌وکارها هر مشکلی با سازمان‌های دولتی و یا غیردولتی داشته باشند از طریق اتحادیه کشوری فضای مجازی پیگیری خواهد شد. چون اتحادیه فضای مجازی یک تشکل برای حمایت از آن‌هاست. سخنگوی اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی با بیان اینکه معمولاً استارت آپ ها از یک جمع کوچک چندنفره به وجود می‌آیند گفت: یک ایده نیاز محور توسط چند فرد با هزینه بسیار کم شکل می‌گیرد. زمانی که استارت کار زده شد با چابکی جلو می‌رود چون سرعت و چابکی مشخصه یک استارت آپ است. این ایده مقیاس‌پذیر خواهد شد و در کل کشور فعالیتش را توسعه می‌دهد. ما از این نمونه‌ها بسیار زیاد داریم مانند شرکت علی‌بابا که توسط سه جوان با هزینه کم شروع به کار کرد و اکنون یکی از بهترین‌ها در حوزه گردشگری است.
وی درباره اینکه گفته می‌شود اگر یک استارت آپ به موفقیت رسید حتماً پشتوانه‌ دولتی دارد توضیح داد: این موضوع را قبول ندارم. البته از یکجایی به بعد سرمایه‌گذاری و تعاملات آن افراد زیاد می‌شود همه سایت‌های بزرگ با اتحادیه‌ها و سازمان‌های مختلف تعامل دارند. این تعامل باعث گسترش فعالیت آنان خواهد شد. الفت نسب تصریح کرد: در صنعت گردشگری حوزه‌های بکری وجود دارند که افراد می‌توانند کسب‌وکارهای خوبی در آن ایجاد کنند و به سمتی بروند که افراد با یک کار کوچک فعالیتشان را آغاز کرده و آن را ادامه بدهند. گردشگری یک صنعت خدماتی است که می‌توان در آن به افراد آموزش داد تا بتوانند کسب‌وکار خود را از محل فروش خدمات ایجاد کرده و درآمد به دست آورند. از طرف دیگر در ایران مناطق مختلف گردشگری داریم که می‌توان روی آن‌ها کار کرد. همچنین هر سال بر میزان سفر مردم افزوده می‌شود و سفر در سبد زندگی بسیاری از آن‌ها قرار گرفته است. خیلی از آن‌ها منتظر یک پیشنهاد سفر خوب هستند؛ بنابراین راحت می‌توان در این حوزه یک کسب‌وکار ایجاد کرد. به‌عنوان‌مثال یک تورلیدر محلی می‌تواند کسب‌وکار اینترنتی داشته باشد و با کمک همکاران خود بدون محدودیت برای گردشگران فرصتی را ایجاد کند که آن‌ها بتوانند از لیدرهای محلی استفاده کنند.
الفت نسب همچنین درباره افرادی که می‌خواهند یک کسب‌وکار مجازی را در حوزه گردشگری راه بیندازند گفت: مؤسسات و پارک‌های علم و فناوری و سمینارهای مختلفی وجود دارد. آن‌ها باید برای ایده خود وب‌سایت و یا اپلیکیشن ایجاد کنند و پس از آن به موارد قانونی اشراف داشته باشند و برای گرفتن مجوزها اقدام کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!